De ADAC, de Duitse versie van de ANWB, test al sinds 2106 de Keyless Entry-systemen (sleutelloos openen en starten) van auto’s. En wat blijkt? De beveiliging van de sleutelloze toegang is bij veel auto’s nog steeds niet op orde, zelfs bij actuele modellen. Bij slechts 7 procent van de modellen is de beveiliging afdoende.
De inmiddels bekende “relay attack”, waarbij de dief het signaal hoeft te verlengen om de auto zonder braakschade mee te nemen, werkt in veel gevallen nog steeds. Door vervolgens te tanken terwijl de motor nog draait, kunnen de criminelen een heel eind komen om bijvoorbeeld de auto in een ander land helemaal te strippen voor onderdelen.
Download hier de hele lijst van automodellen en bekijk of jouw automodel er ook bij staat!
Bewegingssensoren niet bijzonder veilig
Sommige fabrikanten vertrouwen op een bewegingssensor in de sleutel voor sleutelloze sluitsystemen. Als deze gedurende een bepaalde tijd niet wordt verplaatst, wordt het radiosignaal uitgeschakeld en kan het voertuig niet meer illegaal worden geopend en op de gebruikelijke manier worden weggereden.
Vanuit het oogpunt van de ADAC is deze methode echter niet ideaal, aangezien autodiefstal nog steeds mogelijk is in de tijd dat het radiosignaal wordt uitgeschakeld. Bijvoorbeeld als de dieven het slachtoffer te voet volgen of als het voertuig direct na het parkeren wordt gestolen
Ultrabreedband (UWB) is de oplossing
Met digitale radiotechnologie kunnen fabrikanten hun sleutelloze modellen veiliger maken. Deze technologie maakt gebruik van computerchips met ultrabreedbandtechnologie (UWB) in het sluitsysteem, waarmee de afstand tussen de sleutel en de auto nauwkeurig kan worden bepaald uit de looptijd van de radiosignalen. Bij gebruik van een radio-uitbreiding, zoals het geval is bij deze vorm van autodiefstal, reageert de auto niet meer.
Gelukkig is Jaguar Land Rover sinds 2018 de eerste autofabrikant die deze technologie in nieuwe modellen integreert. Naast de Discovery wordt dezelfde nieuwe keyless-technologie volgens de fabrikant ook geïnstalleerd in de modellen Range Rover, Range Rover Sport (elk vanaf modeljaar 2018), Jaguar E-Pace en i-Pace.
Sinds 2019 worden steeds meer automodellen van Audi (A3, Q4 e-tron), Cupra (Born, Formentor), Seat (Leon), Škoda (Enyaq, Octavia) en Volkswagen (Golf 8, ID.3, ID.4 , ID.5, Caddy, T 7) beveiligd met UWB. Ook BMW, Genesis, GWM (Great Wall Motors), Hyundai, Kia, Mercedes en Suzuki hebben modellen met betere bescherming.
Wat als je een oudere auto hebt?
Grote kans dat jouw sleutelloze toegang tot je auto niet meer echt veilig kan worden gemaakt. Dan zijn er 2 opties: of je laat de keyless-entry helemaal uitschakelen, of je plaatst je
sleutel stelselmatig in een faraday beschermhoesje of kistje als je deze niet gebruikt. Deze zijn onder andere bij bol.com te verkrijgen, in allerlei vormen en maten.
Tenslotte is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om een stuurslot of wielklem te bevestigen, dan wordt je auto ook ineens een stuk minder interessant.