Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Ten opzichte van de Golf 7 is de 8e generatie van de Volkswagen Golf qua uiterlijk vooral strakgetrokken. Hij is niet zo vooruitstrevend als de elektrische ID.3 uit eigen huis, maar de populaire compacte middenklasser is voorzien van de nieuwste technologieën.

Op zich zijn de technologieën die we in de Golf 8 vinden zijn niet nieuw, maar Volkswagen combineert ze in een betaalbaar model. Betaalbaar is natuurlijk relatief, maar het is (nu nog) de meest verkochte auto van Europa, en dus een van de belangrijkste auto’s voor de markt. Hij vormt dus de benchmark voor alle auto’s uit het C-segment.

Hybride: full of mild

Volkswagen Golf 8 GTE aan de laadpaal

Volkswagen Golf 8 GTE aan de laadpaal

Niet iedereen kan of wil een elektrische Volkswagen rijden, maar deels elektrisch wordt wel gemeengoed de komende jaren, niet alleen bij Volkswagen trouwens. Om de uitstoot van de Golf te drukken, wordt gebruik gemaakt van brandstofmotoren met elektro-ondersteuning. Dat kan in de vorm van een plug-in hybride zijn (GTE), maar van de mild hybrid (eTSI) zullen er veel meer op de weg verschijnen. Bij een mild hybrid vervangt een kleine elektromotor (Belt-Driven Starter Generator of BSG) de startmotor en de dynamo van de brandstofmotor. De elektromotor helpt de brandstofmotor bij optrekken en wekt energie op bij afremmen waardoor de auto zuiniger wordt. De energie wordt opgeslagen in een 48V-batterij onder de bijrijdersstoel. Lees meer over mild hybrids.

Schermen en aanraken

Dat zijn de toverwoorden voor het sterk vernieuwde interieur van de nieuwe Golf. Twee grote schermen, één voor je en één centraal, en geen draaiknoppen meer. Ook een head-up-display is leverbaar.

Volkswagen Golf 8 interieur

Volkswagen Golf 8 interieur

De aanraakknoppen vervangen de bekende fysieke draaiknoppen en met sliders kun je niveaus instellen. Het zal even wennen worden.

Volkswagen Golf 8 touch sliders

Upgrades middels downloads

De Golf 8 is middels een eSim verbonden met de cloud en op deze manier kun je niet alleen persoonlijke instellingen centraal opslaan, maar je kunt de auto ook online upgraden naar meer functionaliteit. De hardware van bepaalde accessoires zit bijvoorbeeld al in elk model, maar je kunt deze later activeren met een software-upgrade. Adaptieve cruise control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem, de wifi-hotspot of Dynamic Light Assist zijn achteraf te activeren. Hmm, zou dat te kraken zijn?

Praten met auto’s

Praten tegen onze telefoon doen we al even, maar praten tegen onze auto is nog niet echt gemeengoed. Bij concurrent A-klasse kon het al, en Volkswagen speelt geheel in op de trend doordat je nu tegen je Golfje kan praten, als ware het je partner. “Schat, ik heb koude voeten”, waarbij je “schat” even moet vervangen door “Hé Volkswagen“, en je virtuele partner zal extra warme lucht richting je voeten sturen.

Het grappige is dat de auto zelf ook kan communiceren met andere auto’s (en objecten) die de nieuwe Car2x-technologie ondersteunen: zwermintelligentie noemen we dat. Zo kunnen auto’s of stoplichten binnen 800 meter (in de stad 150 meter) elkaar een signaal geven dat er gevaar dreigt, om ongelukken te voorkomen. Een aanstormende ambulance, gladheid, noodstops, files, ongevallen, defecte voertuigen of wegwerkzaamheden zijn enkele voorbeelden. De technologie werkt niet met 5G, maar met WLANp-technologie, wat natuurlijk alleen een succes wordt als meer fabrikanten zich conformeren aan deze standaard. Maar met Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche heb je natuurlijk al best een leuke start.

Intelligente verlichting

Intelligente LED-verlichting op de Golf 8. IQ Light

Intelligente LED-verlichting op de Golf 8

Ook dit is al eerder gedaan door andere fabrikanten, maar op de Golf mag natuurlijk geen intelligente verlichting ontbreken. IQ.Light noemen ze de Duitsers dat (probeer je maar eens uit te spreken in het Engels met een zwaar Duits accent). De Golf heeft altijd koplampen met LED-techniek maar optioneel (ook via bovengenoemde upgrade dus) wordt het slimme verlichting, waarbij de lichtbundel zich zelfstandig kan aanpassen aan de omstandigheden waardoor het tegenliggers niet verblindt.