De Volkswagen Golf is al 38 jaar een verkoopkanon van de eerste orde voor de Duitse autofabrikant, ook in Nederland. Een nieuw model van deze C-segmenter is dan ook een hele happening. Voorafgaand aan de lancering van de nieuwe Volkswagen Golf VII op 4 september in Berlijn is er een geheim media-event gehouden waar de Britse autosite Autocar verslag van heeft gedaan. Zodoende zijn er nu al aardig wat details bekend van de in september te lanceren Golf 7, modeljaar 2013.
Groter en toch lichter
De nieuwe Golf groeit aan alle kanten dankzij het nieuwe gehypte MQB-platform wat ook dienst doet onder de Audi A3 en Seat Leon. Hij krijgt een 59mm langere wielbasis, wordt totaal 56mm langer, 13mm breder maar ook 28mm lager dan zijn voorganger, de Golf 6. En, ondanks dat de Duitser groeit, wordt hij niet zwaarder maar juist tot 100kg lichter. Dit is onder andere bereikt door efficienter gebruik van staal, meer gebruik van aluminium in de wielophanging en lichtere motoren, stoelen en kabelbomen.
Veiliger
Volkswagen geeft volgens de Britse autosite hoog op van de toegenomen veiligheid van de nieuwe Golf. Zo betekent de toegenomen grootte volgens de Volkswagen-engineers veel voor de verbeterde crashprotectie en worden alle Golfjes 7 uitgerust met een nieuw remsysteem genaamd “multi collision brake”. Dit systeem remt de auto automatisch in het geval van een aanrijding om verdere aanrijdingen te voorkomen.
Verder zijn een electronisch differentieel (voorheen alleen op de Golf GTi) nu standaard, en zijn adaptieve cruise control met noodreminrichting (City Safety) tot snelheden van 30km/u, lane assist, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning onderdeel van het leveringsprogramma
Meer ruimte
De gegroeide wielbasis is goed nieuws voor de inzittenden. Met name de passagiers achterin krijgen meer beenruimte en de bagageruimte neemt toe met 30 liter tot 380 liter en is daarmee een van de ruimsten in zijn klasse. Het gebruik van een elektronische handrem zorgt voor een groter opbergvak in de middenconsole.
Zuiniger
Volkswagen heeft nog niet alle motoren onthuld. Welke er zeker vanaf het begin bij is, is de nieuwe 140pk sterke 1.4-liter viercilinder met turbo, directe benzine-injectie en cilinderuitschakeling, die al leverbaar in de Polo BlueGT. In combinatie met de nieuwste zeventraps DSG-bak is deze motor krachtig, maar tegelijkertijd ook zuinig met een CO2-uitstoot van 112g/km. Deze motor zal bij introductie vergezeld worden door de 1.6 TDI turbodiesel met 105pk, die een gemiddelde CO2-emissie kent van 99g/km. Beide motoren vallen daarmee nog jaren in de 20% bijtellingsklasse.
Tweede kwartaal 2013 komt er ook een Golf Bluemotion met (vermoedelijk) diezelfde 1.6 TDI, maar voor dat model hebben de ingenieurs hun best gedaan om hem zo zuinig mogelijk te maken, en met een uitstoot van 85g/km, oftewel 3,2 liter/100km verbruik, kun je ook wel zeggen dat dat gelukt is. Hij stoot zelfs minder uit dan een Toyota Prius en daarmee valt de Bluemotion-uitvoering in de 14% bijtellingsklasse bij aanschaf voor 1-1-2015 en is hij wegenbelastingvrij tot 1-1-2014. Dat wordt voor de leasemarkt in Nederland natuurlijk het belangrijkste model van de nieuwe Golf.
Lage CO2-uitstoot is natuurlijk prettig voor iedereen, maar echt opwindend is het allemaal niet voor de echte petrolheads. Voor die mensen zal Volkswagen op de autoshow van Parijs 27 september de nieuwe Golf GTi laten zien. Hij krijgt een nieuwe 222pk-sterke versie van de door Audi ontwikkelde 2.0-liter viercilinder met turbo en directe inspuiting. Voor diegenen die een écht snelle Golf willen zullen even moeten wachten op de nieuwe Golf R, die het waarschijnlijk moet gaan doen met 300pk en vierwielaandrijving. Beide versies gaan natuurlijk ook profiteren van het lagere gewicht en zullen daarom, ondanks een slechts kleine toename in vermogen, sneller zijn dan de huidige versies. Deze modellen komen later in 2013 naar Nederland. En natuurlijk volgt er nog een nieuwe versie van de Golf (65-)Plus, de Golf Variant, Cabrio en de Jetta.
Meer gadgets
Klanten kunnen de nieuwe Golf bestellen met de nieuwste generatie automatische parkeersystemen, inclusief een Overhead Parking System (OPS), welke een 360 graden afbeelding gebruikt. Ook kun je kiezen voor nieuwe automatische lichtassistenten. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, tot vijf verschillende rijprofielen – Eco, Sport, Normal, Individual en, in combinatie met optionele adaptieve dempers, Comfort. Tot slot wordt elke Golf uitgerust met een 5 inch zwart/wit multimediascherm, welke geupgrade kan worden naar een 5.8 inch kleurenscherm of 8 inch 3D-scherm.
De nieuwe Golf zal op de autosalon van Parijs aan het grote publiek getoond worden, en is per 1 oktober te bestellen. Dan worden ook de prijzen bekendgemaakt. In Duitsland wordt de nieuwe Golf niet duurder dan de Golf 6. Vanaf 3 november staat de auto bij de dealer.
Bron: Autocar