Nadat eerder de details al uitlekten, is ie vanavond dan officieel gelanceerd in Berlijn: de nieuwe Volkswagen Golf 7. De Golf is de belangrijkste auto in het C-segment, dat daarom ook wel het Golf-segment genoemd wordt.
Wat valt op?
Zoals vaker met nieuwe modellen van het VAG-concern is de styling van het exterieur eerder een evolutie dan een revolutie. Hij lijkt toch wel weer heel veel op de Golf 6, maar wat zeggen zo ook al weer, “Never change a winning team”?. De Golf is nu meer in lijn met de rest van de Volkswagen modellen. Er zijn wat kleine opvallende zaken zoals het nieuwe kleine raampje bij de spiegels (zie foto) en de iets scherpere lijnen, maar het blijft herkenbaar een Golf. Hij krijgt nieuw ontworpen koplampen en achterlichten met LED-technologie die er goed uitzien, maar de vraag is of alle versies (dus ook de instapversies) er even goed uitzien, want we zien hier natuurlijk de flink aangeklede versie. Op de officiële foto’s (zie gallery onderaan) ziet hij er wat mij betreft niet echt lekker uit. Ik krijg een beetje een SUV-gevoel als ik die foto’s bekijk, maar op die foto’s staat de Golf op vrij grote velgen en zijn de verhoudingen een beetje zoek. Tijdens de perslancering* vanavond in Berlijn, in het echt dus, zag hij er gelukkig beter uit. Ik zou zeggen: bekijk de video en oordeel zelf!
Het interieur zal berijders van de huidige zesde generatie bekend voorkomen. Vooral de middenconsole is veranderd en wat meer naar de bestuurder gericht, zoals we dat bijvoorbeeld ook van BMW-modellen kennen en het multimediasysteem is prominenter aanwezig door zijn grote scherm.
Waarin de nieuwe versie van het verkoopkanon van Volkswagen zich het meeste onderscheid van zijn voorganger is dat hij gebaseerd is op het nieuwe MQB-platform wat hij deelt met de nieuwe Audi A3 en Seat Leon modeljaar 2013. Hij is daardoor ruimer, maar daarover kun je hier meer lezen.
De nieuwe Golf zal op de autosalon van Parijs aan het grote publiek getoond worden, en is per 1 oktober te bestellen. Dan worden ook de prijzen bekendgemaakt. Prijzen zijn nu bekend:
Benzine | Vermogen | Vanafprijs |
1.2 TSI | 85 pk | €18.790 |
1.2 TSI | 105 pk | €20.790 |
1.4 TSI | 122 pk | €21.690 |
1.4 TSI | 140 pk | €26.350 |
Diesel | ||
1.6 TDI | 105 pk | €24.090 |
2.0 TDI | 150 pk | €29.550 |
Vanaf 3 november staat de auto bij de dealer.
Bronnen: Autoblog, Telegraaf en Roy Kleijwegt’s (Autoweek) twitteraccount