We vinden het allemaal normaal dat fossiele tankstations zich overal en nergens bevinden, en vaak van alle gemakken voorzien zijn: talloze overdekte tankpunten, mini-supermarkten, toiletten etc. Voor EV-rijders ligt dat anders. Fastned heeft in Nederland vaak wel een overkapping, maar bij veel laadpunten van Tesla en Ionity ben je als EV-rijder gewoon blootgesteld aan de elementen en mag je blij zijn als er een toilet op loopafstand is, laat staan een blikje fris en een broodje voor onderweg.

Zo niet bij bij dit laadstation bij Düsseldorf, of beter gezegd laadpark, waar een ondernemende bakker in samenwerking met Tesla en Fastned een waar laadwalhalla uit de grond heeft gestampt.

Tesla Supercharger en Fastned Hilden

Tesla Superchargers en Fastned in Hilden © Carblogger.nl

Laadwalhalla

Om specifieker te zijn: in het plaatsje Hilden heeft lokale ondernemer Roland Schüren het grondig aangepakt. Even wat specs:

  • 40 Superchargers van Tesla: 32 x V3 (250 kW) + 8 x V2 (150 kW), open voor elk EV-merk.
  • 12 Fastned-snellaadstations: CCS en CHAdeMO tot 300 kW
  • 28 AC-laadplekken met 7kW
  • 12 AC-laadplekken met 22kW
  • 4 Schuko-stekkerdozen voor e-stadsauto’s als de Opel Rocks-e en Renault Twizy

Bam! Dat is flink wat oplaadvermogen. Maar het mooie is natuurlijk, omdat deze ondernemer bakker is, kun je tijdens het laden genieten van een lekkere kop koffie met een Duitse lekkernij, een salade of pizza in de “Seed & Greet” uitspanning.

Seed en greet Hilden

Seed en greet Hilden © Carblogger.nl

Strategische plek

Vanaf de Nederlandse kant is deze locatie strategisch goed gepositioneerd. Knooppunt Hilden is een belangrijke halte in het langeafstandsverkeer voor de Benelux. De snelweg A46 verbindt de regio Venlo en Eindhoven met het Rijnland, de A3 vanuit Arnhem en de nabij gelegen A57 vanuit Nijmegen zijn cruciale routes voor Nederlanders. En vanaf knooppunt Hilden gaat de A3 verder langs het zuidelijke deel van Duitsland en Europa.

Uiteraard kost dit enorme laadvermogen veel energie als de rijders van elektrische auto’s massaal arriveren. De Duitse fabrikant Tesvolt heeft daarom achter de gebouwen energieopslag met een totale capaciteit van 2 megawattuur geïnstalleerd. Deze batterijen helpen overtollige de energie van de 700 kW-zonnepanelen (piekvermogen) op het dak op te slaan. Als de Duitse EEG-regelgeving het toelaat, is het plan ook nog twee windturbines te plaatsen.

Voedselproductie, energieproductie en mobiliteit

Het concept van meesterbakker Schüren is groter dan alleen laden. Er zijn plannen voor een kantoorgebouw met een verticale kas tussen twee bouwblokken. Met een oppervlakte van ruim 1.000 vierkante meter en vier verdiepingen wil de bakkerij er sla, aardbeien en blauwe bessen verbouwen. Deze ingredienten kunnen dan weer verwerkt worden in de gerechten. Zo komen 3 klimaatrelevante sectoren: voedselproductie, energieproductie en mobiliteit op een uiterst duurzame manier bij elkaar.