Als je in Italië bent en gek op (Italiaanse) automobielen, dan moét je gewoon even een bezoek brengen aan Motor Valley in de regio Emilia Romagna. In dit prachtige stukje Italië bevinden zich namelijk talloze exclusieve Italiaanse auto- en motormerken en een aantal legendarische circuits. Ik noem o.a. Ferrari en Maserati (Maranello), Lamborghini (Sant’Agata Bolognese), Ducati (Borgo Panigale) en natuurlijk het circuit van Imola, bekend van de Formule 1-races. Zie ook de handige overzichtsplaat onderaan dit artikel, die in de hal stond bij Pagani.

In deze blogpost vertel ik je over het leuke bezoek dat wij brachten aan de Pagani-fabriek inclusief het bijbehorende Pagani-museum. De fabriek van Pagini Automobili S.p.A. bevindt zich in het plaatsje San Cesario sul Panaro, op een half uur rijden vanaf Maranello en op 2 uur vanaf Milaan. Op een klein industrieterrein buien het dorp staat een modern vormgegeven gebouw, waar het bord in de tuin aangeeft aan dat het hier gaat over het merk van de exclusieve sportwagens. Als je geluk hebt, rijdt een van de monteurs net een Huayra naar buiten, maar dat geluk hadden wij niet, dus buiten geen auto te zien. Maar goed, het zijn natuurlijk exclusieve auto’s die beginnen bij 2 miljoen euro, dus die zet je niet zomaar buiten natuurlijk.

De eerste Pagani Zonda

De eerste Pagani Zonda in de ontvangsthal © Carblogger.nl

Niet Italiaans?

We maakten deel uit van een klein clubje bezoekers, waaronder ook een paar andere Nederlanders (je komt ze ook overal tegen natuurlijk). Na een vriendelijke ontvangst, kregen we eerst een film te zien over Horacio Pagani (1955), de oprichter van het merk. Als je aan een Italiaan vertelt dat je bij Pagani bent geweest, zal hij je er op wijzen dat de oprichter geen Italiaan is. Horacio Pagani is namelijk een Argentijn. Dat het bedrijf in Italië is gevestigd komt doordat Horacio vanaf 1983 bij Lamborghini ging werken, waar hij zich opwerkte naar design director en onder meer verantwoordelijk was voor de Lamborghini Countach Evoluzione en de Diablo. Hij specialiseerde zich in de fabricage van carbonfiber composiet, maar Lamborghini weigerde een autoclaaf (soort bakoven) te kopen om de carbondelen te fabriceren.

Horacio Pagani

Horacio Pagani ontwierp een F2-raceauto toen hij 20 was © Carblogger.nl

Dus besloot ingenieur Horacio er zelf een te kopen en in 1991 begin hij “Modena Design”, een bedrijf dat voor diverse bedrijven carbonfiber-onderdelen leverde. Het duurde tot 1999 voordat hij met zijn eigen auto kwam, de Pagani Zonda, die eerst Fangio F1 heette, naar zijn idool en vriend, de grote Juan Manuel Fangio, ook Argentijn. Onder de motorkap bevond zich een Mercedes V12, die later van AMG zou komen. Tsja, als je Fangio in je contactenlijst hebt staan, dan gaan er wel wat deurtjes open hier en daar. Van de Zonda zijn talloze varianten gebouwd, die steeds krachtiger werden. Tot in 2011, toen Pagani de geheel nieuwe Huayra introduceerde. Sindsdien is dat model ook geëvolueerd tot de huidige, 850 pk sterke Huayra R. Prijskaartje? Een slordige 3,8 miljoen dollar.. maar dan krijg je wel een naar jouw wensen gebouwde auto met een Carbon-Titanium-monocoque.

No pictures!

Na de video lopen we door het kleine museum (Pagani is immers nog niet zo heel oud), waar een aantal prachtige Pagani’s staan uitgestald, waaronder “La Nonna” (grootmoeder), de Zonda die meer dan een miljoen testkilometers achter de wielen heeft. In de ontvangsthal staat trouwens de allereerste Zonda, de auto waarmee waar het merk begon. Jammer van het slechte licht daar, waardoor de auto niet echt tot zijn recht komt op de foto. In het museum was het gelukkig beter.

Pagani Huayra

Pagani Huayra in het museum © Carblogger.nl

Tijdens de tour door de fabriekshal die daarop volgde, mochten we echter geen foto’s maken, wat waarschijnlijk ermee te maken heeft dat eigenaren hun miljoenen kostende Pagani’s liever niet eerder op internet zien verschijnen dan dat zij ze zelf hebben gezien. Elke Pagani is uniek en wordt naar de wensen van de klant gebouwd en in de fabriek zie je dan ook allerlei variaties qua lak en interieur.

De kosten voor de fabriekstour bij Pagani inclusief museumbezoek bedragen 55 euro per persoon. https://www.pagani.com/guided-tours/

Kaart Motor valley Italië

Kaart Motor Valley Italië © Carblogger.nl

Update: Pagani Utopia!

Pagani Utopia

Horacio met zijn nieuwe Pagani Utopia

Wat een toeval, vlak na terugkomst uit Italië brengt Pagani na 11 jaar een volledig nieuw model uit, de Utopia. Er was niets te zien hoor van een nieuwe model in de fabriek. In tegenstelling tot de wegen rond Maranello, waar we de Ferrari Porusangue (toen nog) gecamoufleerd rond zagen rijden, maar dat terzijde. De Utopia, de derde Pagani van de pen van Horacio is herkenbaar een Pagani, met elementen van zowel de Zonda als de Huayra. Beetje druk design als je het mij vraagt, maar Horacio heeft het me niet gevraagd. Gemiste kans natuurlijk…

Met automaat (geen dubbele koppeling) en in 2023 ook met een handbak te krijgen, in combinatie met een old school geblazen 6-liter V12 zonder elektrische hulp. Of 1280 kg auto in combinatie met 864 pk/1100 Nm vooruit wil? Denk het wel.

Nu ook weer met een weergaloos gestyled interieur, dat wat wegheeft van een Spyker. Kopen? Kost je 2,5 miljoen euro excl. belastingen.

© Carblogger.nl