Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Nederland heeft wederom een wereldwijde primeur van een Tesla-product, in Harderwijk of all places. Nadat in 2021 in Nederland als eerste land Tesla-snelladers open gingen voor andere merken dan Tesla, is het nu de beurt aan een nieuw ontwerp laadpaal. Met flinke voordelen, maar op dit moment vooral voor andere merken auto’s die willen laden bij deze Supercharger.

Langere kabel

Het ontwerp van deze zgn. versie 4 “stall” is flink aangepast ten opzichte van de V3-laadpaal. Met name de laadkabel is veel langer. Het grote nadeel voor veel EV-rijders bij het laden bij een V3 Supercharger is namelijk de korte laadkabel. Deze zijn gemaakt voor achteruit inparkerende Tesla’s die de laadpoort linksachter hebben zitten.

Tesla V4 Supercharger Harderwijk

Tesla V4 Supercharger stalls in Harderwijk

Volvo’s, Polestars en producten van Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel) hebben de laadpoort op dezelfde plek zitten als Tesla, maar veel andere merken niet. Een Porsche Taycan of Audi e-tron moet zich bijvoorbeeld in allerlei bochten wringen om aan de kleine kabel te connecten, waarbij er zelfs andere laadplekken geblokkeerd worden. Nicht gut. Ook voor auto’s met de laadpoort in de neus is het flink hannesen. Voor al die modellen is dit nieuwe ontwerp een stuk makkelijker want de kabel is meer dan 3 meter lang.

Om je een indruk te geven van de variaties in laadpoortlocatie, hier een tekening met de laadlocaties van een aantal merken:

Locaties laadpoort automodellen

Locaties laadpoort automodellen ©The Australian Electric Vehicle Association Ltd.

EV-vlogger Bjørn Nyland geeft in onderstaande video een impressie van andere merken auto’s die laden bij Superchargers in Noorwegen.

Voordeel voor Tesla’s beperkt

Het voordeel van de nieuwe V4-stalls lijkt voor Tesla-rijders beperkt, want V4 laadt de bestaande Tesla’s nl. niet sneller op. De maximale laadsnelheid van 250 kW wordt immers al met V3 gehaald. Op de langere termijn gaan nieuwe modellen Tesla’s wel profiteren van de hogere laadsnelheden. De stalls leveren maximaal 1000 Volt en 615 Ampère, wat een theoretische output zou geven van 600 kW. Maar daarvoor moet wel de hele installatie geschikt zijn voor deze hoge voltages, en niet alleen de outputpalen zelf. Dat zou op dat moment ook voordeliger zijn voor de 800 Volt-modellen van Kia en Hyundai en de eerdergenoemde Porsche en Audi.

De nieuwe “stalls” ogen clean en modern. Het rode Tesla-logo geeft wederom licht, dus makkelijk te vinden in het donker. V4 zal naar verwachting op meer nieuwe locaties verschijnen. Of en wanneer de bestaande V3-locaties geüpgraded zullen gaan worden is nog niet bekend, maar aannemelijk is dat op de lange termijn de V4’s de V3’s gaan vervangen.