Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Skoda Octavia Combi is altijd al een betaalbare, ruime auto geweest, maar deze geheel nieuwe versie is praktischer dan ooit. Zowel de veelzijdigheid, als de ruimte en motoren zijn verbeterd. De prijzen zijn in Nederland nagenoeg gelijk gebleven dus de Octavia lijkt nog nu nog meer waar voor je geld te bieden.

Kopers krijgen de keuze uit de vernieuwde 1.2 en 1.4 TSI-motoren die we al kennen van de andere nieuwe VAG-producten, of de eveneens nieuwe 1.6 en 2.0 diesels. Als je graag aandrijving op alle vier de wielen hebt, dan biedt de Tsjechische fabrikant de Skoda Octavia Combi 4×4. Deze 4×4-versie zal in Nederland niet zo’n hoogvlieger worden, maar in de Alpenlanden is het een populaire uitvoering.

Het Britse magazine Auto Express reed al met de Tsjech, en Carblogger heeft de test natuurlijk even voor je vertaald.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Styling (7,2)

De nieuwste Skoda Octavia Combi is langer, breder en lager dan voorheen, wat hem een een meer agressieve uitstraling geeft. Het krijgt dezelfde styling mee als de hatchback, met strakke lijnen die hem een meer chique uitstraling geven vergelijkbaar met de nieuwste modellen van Audi. Keurige details als LED-achterlichten, zilverkleurige dakrails en slimme Bi-Xenon koplampen zijn optioneel beschikbaar, maar zelfs instapmodellen zijn standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, digitale radio en een multimedia-touchscreen. Binnenin geven de hoge kwaliteit dashboardmaterialen en de dikke schakelpook echt een robuust gevoel. De rijpositie is goed en ondanks de toename in omvang, voelt de Octavia Estate nog steeds compact genoeg om mee in de stad rond te rijden.

Rijden (8.6)

De Octavia Combi is vooral op comfort gericht, dus het onderstel is zacht afgeveerd en alle knoppen zijn licht en makkelijk te bedienen. Hij is capabel in maar niet spannend om te rijden, maar elk van de vier motoren (twee benzines en twee diesels) is zeer verfijnd en uiterst efficiënt. De 1.6-liter TDI heeft genoeg koppel om het extra gewicht van de station te trekken, maar de lange versnellingen van de vijfbak zorgen er voor dat hij een beetje traag aanvoelt in vergelijking met het 2-liter model. De benzine-modellen voelen alerter dan de diesels en zijn fluisterstil, maar geven je het gevoel dat ze het moeilijk krijgen als de auto volledig beladen is. De 4×4-versies van de TDI-motoren krijgen allebei de meer geavanceerde multi-link achterwielophanging en voelen gripvaster op bochtige wegen, maar zijn ook een stuk minder zuinig dan de voorwielaangedreven versies. De automatische DSG-versnellingsbak is soepel en ontspannend maar kost aanzienlijk meer dan de al even uitstekende handbak.

Betrouwbaarheid (9.2)

De Octavia Combi heeft vijf sterren behaald in de Euro NCAP-crashtesten, mede vanwege de zeven standaard airbags en het moderne ESP-systeem. Elke Octavia profiteert bovendien van het ‘Multi Collision Brake’ remsysteem dat verdere schade voorkomt nadat een botsing heeft plaatsgevonden. Optioneel zijn systemen als automatische cruise control, automatische remfunctie, intelligente koplampen die dimmen als ze tegemoetkomend verkeer detecteren, een rijbaanassistent (Lane Assist) en zelfs een autoparkeerfunctie leverbaar. Skoda heeft ongelooflijk goed gepresteerd in ons jaarlijkse tevredenheidsonderzoek, dankzij de excellente dealerservice en de betrouwbaarheid van modellen als de Skoda Yeti en de nog ruimere Skoda Superb Combi.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Veelzijdigheid (9.6)

De Skoda Octavia is zonder meer de meest praktische auto in zijn klasse, en de Combi-versie is ruimer dan een auto van een klasse hoger. Met de achterleuning op zijn plek kan hij 610 liter bagage verstouwen, en de nieuwe handgrepen in de kofferbak maken het makkelijker om de rugleuningen naar beneden te klappen voor een maximale bagageruimte van 1.740 liter; dat is meer dan de stationversies van de Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Mazda 6 (CB: de Octavia is daarmee, ondanks zijn Golf-genen richting het D-segment gegroeid). De bagageruimte is dubbellaags zodat je kunt kiezen tussen een vlakke laadvloer of extra opslagruimte, bovendien kan de voorste passagiersstoel ook omklappen zodat je gemakkelijker langere voorwerpen kunt vervoeren. Het Ambition-model wordt geleverd met een gekoeld dashboardkastje, een opbergvak onder de passagiersstoel en de zakken in de rugleuning, terwijl opties zoals elastische netten en fietsenrekken het je makkelijk maken om de Octavia aan te passen aan je levensstijl. Er is een zee aan ruimte voor de passagiers op de achterbank, de 4×4-modellen hebben echter een hoge centrale transmissietunnel.

Kosten (9,2)

Omdat de Combi standaard uitgerust is met een start/stop-systeem en terugwinning van remenergie, zijn alle motoren in de nieuwe Octavia Combi zeer efficiënt. Het neusje van de zalm is het 1.6-liter TDI-model, dat een officieel verbruik kent van 3,8 liter/100 km en daardoor minder dan 99 g/km C02 uitstoot; verbazingwekkend voor zo’n grote, praktische auto. Zelfs de krachtigere diesel en de benzine produceren zeer weinig C02, dus de brandstofkosten kunnen laag blijven. De Skoda zal echter iets sneller afschrijven dan rivalen als de Volkswagen Golf Variant.

CB: er komt na de zomer (waarschijnlijk pas in oktober) ook een zuinige 1.6 TDI Greenline-versie, en als je snel genoeg bent, kun je die nog je hele leasecontract voordelig rondrijden, want 14% bijtelling mits geregistreerd voor 1-1-2014. Als je het graag wat sneller wilt, dan kun je wachten op de Octavia RS, met de 2-liter turbo met 220 pk die we ook kennen uit de nieuwe Golf 7 GTI.

Conclusie (10)

Deze geheel nieuwe Skoda Octavia Combi biedt massa’s ruimte, verbeterde bouwkwaliteit en een reeks van efficiënte nieuwe motoren. Hij gaat de strijd aan met de Ford Focus Wagon en de Opel Astra Sports Tourer, maar de grootste concurrentie zal waarschijnlijk komen van de aanstaande nieuwe VW Golf Variant en SEAT Leon ST, omdat deze beide hetzelfde lichtgewicht platform en efficiënte motoren gebruiken als de Skoda. Voor een kleine meerprijs ten opzichte van de toch al ruime Octavia hatchback  biedt de Combi nog meer ruimte, een beter uiterlijk en de mogelijkheid van vierwielaandrijving op de twee dieselmodellen. CB: er zijn vijf uitrustingsniveaus om uit te kiezen: van de Active basisversie via de Ambition, Ambition Business Line en de Elegance tot de volgehangen Elegance Business Line.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Pluspunten

  • Stijlvol ontwerp
  • Grote bagageruimte
  • Veel waar voor je geld

Minpunten

  • Dure opties
  • Conservatief imago

Bron: AutoExpress