Dit jaar bestaat de Volkswagen Golf 40 jaar, en dat is een reden om even wat leuke weetjes op een rijtje te zetten over de ontwikkeling van het eerste model, de Golf 1.
Geen Porsche
Al in de jaren ’60 begon Volkswagen met het ontwikkelen van een opvolger voor de succesvolle Kever. Ook zustermerken dachten mee.
Zo had Porsche bedacht dat de opvolger van de Kever een snelle, achterwielaangedreven hatchback zou moeten worden met een 100 pk sterke watergekoelde 1.6-liter motor onder de achterbank (lekker warme billen!). Die werd het niet, want veel te duur voor een volksauto. Het winnende concept kwam van Audi: voorwielaandrijving en een dwars geplaatste, watergekoelde motor voorin.
Geen Kever-motor
Er is serieus nagedacht om de motor van de Kever in de Golf te blijven gebruiken. Er is zelfs een prototype uit 1969 met deze boxermotor. De achterliggende gedachte was dat de Kever-motor zijn betrouwbaarheid ruimschoots had bewezen. Audi had echter in samenwerking met Mercedes een veel modernere motor ontwikkeld, die het nieuwe model op de kaart kon gaan zetten.
Geen vierkante koplampen
Als designer Giugiaro zijn zin had kregen, zou de eerste Golf vierkante koplampen hebben gehad. Toch koos Volkswagen voor de Golf 1, die oorspronkelijk ‘Blizzard’ heette, voor ronde koplampen: deze waren destijds goedkoper te produceren. Vanaf de 3e generatie Golf zijn de lampen zoals je wellicht weet toch weer vierkant geworden.
Uit productie in 1983
Toen wij in 2009 met z’n allen al lang rondreden in de 6e generatie Golf, rolde het laatste exemplaar van de Golf 1 pas van de band; hij werd als Citi Golf namelijk nog tot 2009 geproduceerd in Zuid-Afrika. Gefacelift, dat wel, maar in de basis een Golf 1.
Elektrisch
De e-Golf werd in mei 2014 in productie genomen, maar was bij verre niet de eerste elektrische Golf. Die eer blijft voorbehouden aan de in 1976 gebouwde Golf 1 CitySTROMer, maar dat was meer een studieproject dan een productiemodel.
Van de Golf I Citystromer werden 20 testexemplaren gebouwd. Het elektromotortje leverde slechts 20 pk en dat was goed voor 80 km/u maximaal. De batterijen in de kofferbak waren voldoende voor 50 kilometer reikwijdte. Ook toen wilde men graag laten weten dat er elektrisch gereden werd: op de motorkap stond: „Ich fahre elektrisch“, en eigen parkeerplaatsen had je aan het eind van de jaren 70 ook al…
Andere opvallende feitjes:
1 op 12,5
Het verbruik van de Golf 1 met 1,1-liter basismotor (37 kW/50 pk) was zo’n beetje 1 op 12. Ter vergelijking: de huidige instapversie van de Golf 7, met 1,2-liter TSI met 85 pk verbruikt in de praktijk ongeveer 1 op 16, terwijl deze een stuk groter en 350 kilo zwaarder is.
200 vs 1594 meter
Een Golf 1 had 200 meter elektrische bedrading. De huidige Golf heeft maar liefst 1,5 kilometer van het spul door de carrosserie lopen.
3 vs 10
De automatische transmissie in de Golf 1 had slechts drie versnellingen. In de huidige Golf heeft de DSG-automaat er maximaal 7, en VW heeft al een tientraps bak aangekondigd.
Fans
Er zijn nog steeds fans van de 1e generatie Golf die hun enthousiasme botvieren op het origineel. Dit exemplaar heeft bijvoorbeeld 736 pk…
Mijn tweede auto was een Golf I met 1.6 dieselmotor. Met gemak 1 op 20 mee gereden.
Die woog dan ook slechts 820 kilo met een vermogen van 54 pk (70 voor de turbodiesel).
Ik weet nog dat mijn vader ook een Golf 1 had met basismotor. Die heeft hem in Duitsland via vrienden bij VW opnieuw laten afstellen. toen liep het motortje een stuk zuiniger. Gemiddeld 1:18 en 1:20 was bijna haalbaar. Zij wisten mijn vader toen te vertellen dat de motoren van VW rijkelijk werden afgesteld om motorschade te voorkomen. Met de auto zijn echter nooit problemen geweest. Na deze auto heeft hij nog meerdere types Golf gehad
Leuk om te horen Ron. Was dat een benzine-motor of een diesel?
Benzine motor , was een fijne auto . Later kocht mijn vader een VW Golf (type 1) 1.3 Sprinter met 75 pk motor en voorzien van GTI look en razend snel. Donkergroen metalic met goudachtige sportvelgen. Een speciale uitgave die niet veel zijn verkocht. Deze auto had ik overgenomen toen mijn vader een type 2 sprinter kocht. Heb er nog een aantal jaren probleemloos in gestuurd, tot ik hem inruilde. En geloof het of niet ik ruilde hem in topstaat in. Een paar jaar later zag ik hem bij toeval staan bij een tweedehands autoverkoop bedrijf vlak bij Rozenburg. De auto was compleet afgetrapt en had deels in de sloot gelegen (kon je duidelijk zien) al ontkende men dat. En de prijs was echt schandalig. Met pijn in mijn hart ben ik maar weer gauw weg gegaan.