Volvo doet met de nieuwe XC60 lekker mee in het premium-segment, waar merken als Audi, BMW, Mercedes en Jaguar vertoeven. Qua prijs ook, want de instapprijs van de XC60 is verhoogd ten opzichte van de oude, naar bijna 60 mille. Het een flinke som geld, maar in dit segment wordt naar het schijnt gemiddeld 65 – 70k uitgegeven. Bovendien is de nieuwe XC60 (modeljaar 2018) standaard rijk uitgerust. Tijd om te kijken of de nieuwe Zweedse SUV zijn geld waard is.

Luchtvering

De internationale autopers kreeg de gelegenheid om in de omgeving van Barcelona de nieuwe verkooptopper van Volvo te rijden, en men is unaniem positief over het comfort van de een na grootste Zweedse SUV. Daarbij moet opgemerkt worden dat men daar in een full option Inscription-versie rondreed, met instelbare luchtvering rondom i.c.m. dure Öhlins-dempers. Hoe het veercomfort van de “normale” XC60 met de reguliere vering en demping rijdt moet dus nog beoordeeld worden. Het is mogelijk dat die net wat stugger rijdt.

Review XC60 D5 en T6 door Carwow

Een van de eerste goede (Engelstalige) reviews is die van Mat Watson van Carwow, inclusief Britse humor uiteraard. Hij is onder de indruk van de XC60, al heeft de concurrende Audi Q5 volgens Mat wat meer bagageruimte (505 vs 550 liter) en een makkelijker te bedienen infotainmentsysteem.

Gekrompen XC90?

Iedereen die valt voor “het nieuwe Volvo” (en dat doet niet iedereen, aan de reacties onder de Volvo-artikelen op deze site te zien) en op zoek is naar een middelgrote SUV zal waarschijnlijk vallen voor deze XC60. Bezitters van de oude XC60 zullen onder de indruk zijn van de nieuwe technologie aan boord, zoals de veiligheidssystemen en grote centrale multimediascherm. Het DNA van de XC90 zit overduidelijk in de XC60, alleen dan wat compacter. Hier en daar is hij wat scherper gesneden, en zo rijdt hij ook, wat niet verwonderlijk is natuurlijk al is hij meer op comfort gericht dan sportiviteit. De XC90 is echt een mastodont, en hoewel op hetzelfde SPA-platform gebaseerd, is de XC60 een stuk handzamer.

Acceleratie Volvo XC60 T6 AWD: 0 – 200

Tot slot nog even een toetje, waarbij een journalist de Spaanse verkeersregels even aan zijn laars lapt en de 320 pk/400 Nm sterke T6-versie op zijn staart trapt. Het ding wil best vooruit zo te zien, maar het is wachten op het topmodel, de 407 pk sterke T8, die bovendien goedkoper is.