Na 12 jaar is het eindelijk zo ver: een nieuwe Volvo XC90. De eerste testen van de nieuwe Zweedse SUV verschenen deze week online.

De oude model XC90 is lang erg populair geweest, natuurlijk mede vanwege zijn relatief bescheiden merkuitstraling, maar was wel toe aan vervanging. Zelf heb ik niet zo heel lang geleden nog mogen rijden met alle Volvo-modellen op Volvo’s testcircuit in Zweden, en toen bleek overduidelijk dat de XC90 flink bedaagd is, vergeleken met de XC60. De nieuwe versie van Volvo’s grootste SUV moet deze achterstand uit de wereld helpen.

Chinese pingping

Dit is de eerste Volvo die helemaal onder regie van Geely – het Chinese moederbedrijf van Volvo – tot stand is gekomen. De inmenging van de Chinezen zorgt voor de nodige grappen, maar ook voor serieuze budgetten. De nieuwe XC90 staat op een geheel nieuw platform waar ook toekomstige grote Volvo’s op gebaseerd zullen worden: het SPA-platform.

Geheel volgens Volvo’s motorenstrategie worden er alleen maar 4-cilindermotoren geleverd in de XC90. In Nederland wordt de T8-versie populair vanwege, je raadt het al, de lage bijtelling van 7%. De 407 pk en 640 Nm sterke ‘bescheiden’ plug-in hybride is al bijna uitverkocht voor 2015, dus als je er nog eentje wilt hebben moet je snel zijn en minimaal 76.000 euro meenemen.

AutoExpress test XC90 D5

Het Britse automagazine AutoExpress heeft wederom supersnel een video online geplaatst met de eerste bevindingen van o.a. de 225 pk/470 Nm sterke XC90 D5. De redacteur is onder de indruk van het enorme comfort in het interieur, het audiosysteem en de veiligheidsfeatures. Hij noemt het zelfs een goedkoop alternatief voor een Range Rover, maar vindt het (bescheiden) viercilindergeluid niet passen bij de snelle T8-versie. Bekijk de reportage hieronder.