De Audi Q5 is een van Audi’s best verkochte modellen sinds het eerste versie (type 8R) in 2008 gelanceerd werd. Nu komt er een geheel nieuwe 2e generatie, en het Britse Auto Express heeft er als een van de eersten mee gereden.
Lichter
De nieuwe Q5 (video) – die begin 2017 in de verkoop gaat en vanaf april uitgeleverd wordt – staat op een verkorte versie van het MLB Evo-platform waarop ook de nieuwe Q7 gebaseerd is. De Q5 profiteert vooral van dit platform door het verlies van gewicht; ongeveer 90 kg ten opzichte van de oude Q5, waardoor hij een lager brandstofverbruik en lagere CO2-cijfers levert.
Meer binnenruimte
Dit is des te indrukwekkender omdat de Q5 groeit ten opzichte van de vorige generatie; hij is nu 4.66m lang, 1.89m breed en 1.66m hoog, dus langer en een beetje groter dan de auto die hij vervangt. De wielbasis groeit met bijna 20 mm tot 2.82m; dit heeft voordelen voor de binnenruimte, die vooral ten goede komt aan de achterpassagiers.
De kofferruimte groeit ook; de achterste stoelen kunnen naar voren en achteren bewegen en de hoek van de rugleuning kan worden gewijzigd, om prioriteit te geven laadruimte of beenruimte achterin, maar de capaciteit varieert van 550 liter tot 610 liter – een winst van ongeveer 10 liter ten opzichte van het oude model. Vouw de gedeelde achterbank naar beneden en deze ruimte groeit tot 1.550 liter. Net als bij de Mercedes GLC is een gemotoriseerde achterklep standaard, met de optie om de achterklep te openen door het zwaaien met een voet onder de achterbumper.
Infotainment
Binnenin heeft de Audi Q5 de nieuwste Audi-familielook. Het midden van het dashboard wordt gedomineerd door een ‘zwevend’ infotainmentbeeldscherm, bediend door – zoals gebruikelijk bij Audi’s MMI – een draaiknop tussen de voorstoelen. Het optionele grotere 8,3 inch scherm is voorzien van een touchpad om handschriftgebaren mogelijk te maken.
Audi’s Virtual Cockpit wordt ook aangeboden; het instrumentendisplay wordt dan vervangen door een enkel 12,3-inch scherm, en de bestuurder kan dan schakelen tussen een gewone lay-out – met grote wijzerplaten voor snelheid en toerental – en een die deze elementen krimpt om plaats te maken voor de navigatiekaart.
Motoren
Bij de lancering zijn slechts twee motoren beschikbaar. De belangrijkste zal een 2,0-liter viercilinder dieselmotor zijn, die 190 pk en 400 Nm koppel produceert.
De andere motor betreft de 2,0-liter TFSI benzinemotor met turbo, die 252 pk en 370 Nm levert, en toch een verrassend respectabele CO2-uitstoot van 154 g/km heeft. Beide motoren zullen worden aangeboden met een zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling. Ze krijgen bovendien het nieuwste Quattro ‘Ultra’ four-wheel drive-systeem, dat de achterwielen in normale rij-omstandigheden loskoppelt om brandstof te besparen.
Al snel na de lancering, zal een 3,0-liter V6 diesel komen, die 286 pk en 620nm koppel biedt. Hij is alleen beschikbaar met een conventionele achttraps Tiptronic-automaat en permanente vierwielaandrijving, want Audi heeft de nieuwe Quattro-technologie nog niet klaar voor zescilindermotoren.
Audi-bronnen zijn vrij open over het feit dat er een nieuwe SQ5 in ontwikkeling is. Het is waarschijnlijk een nog hetere versie van de zescilinder diesel, die kan beschikken over chassistechnologie als achterwielbesturing.
Onderstel
Onder de huid krijgt de gewone Q5 keuze uit vier set-ups voor de vering. Er zijn twee versies van een systeem met conventionele dempers en stalen veren – normaal en een meer sportieve configuratie met stijvere veren en anti-roll bars. Dan kun je nog de gewone stalen veren in combinatie met Audi’s adaptieve dempers bestellen, of je gaat voor het summum, net als de auto’s op onze Mexicaanse test, en neem je het adaptieve systeem samen met luchtvering.
Op de weg
Op de weg is de Q5 weer een voorspelbare Audi – maar dat is niet per se een slechte zaak in deze tijd. De nieuwe 3,0-liter diesel is een sterke presteerder. Hij is een klein beetje nors als je hem echt hard pusht, maar eenmaal op snelheid niet meer; bij de 120 draait hij rond de 1750 toeren, en je zult hem niet horen.
Bij die snelheid is de totale verfijning uitstekend; de kans is groter dat je gehinderd wordt door het rijgeluid van de 20 inch wielen dan door de rijwind rond de deuren en spiegels.
De benzinemotor is soepel in het middelste toerengebied en het wordt alleen maar ordinair als je de versnellingsbak in de handmatige modus zet en besluit om de toeren op te jagen. Dat gezegd hebbende, zijn indrukwekkende koppel is niet genoeg voor een auto van de grootte van de Q5 is, dus je zult merken dat je de motor vaak op z’n donder moet geven. Gezien dit niveau van de prestaties en het feit dat de viercilinder diesel veel beter op de CO2-uitstoot zal presteren (Audi moet er nog een cijfer voor uitgeven, maar we zouden verwachten dat het rond 130 g/km is) zal de TFSI in kleine aantallen verkopen in het Verenigd Koninkrijk.
Het weggedrag is het best te beschrijven als ‘veilig’ in plaats van ‘betrokken’. We speelden met de instellingen van de luchtvering in het Audi Drive Select-menu en de Dynamic-stand voelde als de beste van het stel; het was nog steeds comfortabel, zelfs op de 20 inch velgen van onze test auto’s, en hield de koetsbeweging effectiever onder controle dan de Comfort-stand.
De besturing heeft een kleine hoeveelheid speling rond het midden, maar is over het algemeen nauwkeurig genoeg om op te vertrouwen. Er is echter weinig feedback, dat wel. Nogmaals, de algehele indruk is van een klinische, maar volwassen rijervaring, die niet echt vermakelijk is. In dat opzicht is een Jaguar F-Pace de betere op onze wegen, en een Porsche Macan speelt al helemaal in een andere liga.
Binnen in de cabine heeft de Q5 herkenbare styling die we uit de A4 kennen, en de afwerking is van het hoogste niveau in deze klasse. Er is een redelijke hoeveelheid ruimte voor twee volwassenen op de achterbank, al betekent de dikke C-stijl dat grotere lieden hun hoofd moeten intrekken als ze in en uit de auto klimmen.
Eindoordeel: 4 van de 5 sterren
De nieuwe Q5 is sterk genoeg in veel van de belangrijkste gebieden om een nóg sterkere concurrent te zijn in de fel bevochten premium SUV-klasse. Het is nog geen X3 of een F-Pace qua rijbeleving, maar het is een volwassen cruiser met een mooi afgewerkte cabine, en praktisch genoeg voor de meeste behoeften. We zullen wachten met een volle vijf sterren totdat we de volledige specs hebben, met inbegrip van de cruciale CO2 cijfers – maar het is een zeer compleet pakket, zij het enigszins voorspelbaar.