Hij klinkt fenomenaal, is sneller dan de meeste supercars en komt uit Lelystad: de Donkervoort D8 GTO. Werner Budding van Autovisie reed de geweldenaar met de vijfcilinder Audi-motor op de openbare weg en op het circuit van Zandvoort, en doet ons even vergeten dat het Nederlandse wagenpark voor een groot deel door de Belastingdienst wordt bepaald. Als je een beetje benzine door je aderen hebt stromen garandeer ik je dat je autohart harder gaat kloppen van onderstaande videoreportages.

Autovisie TV: Donkervoort D8 GTO

Fifth Gear (Engelstalig)

Specs en prijzen Donkervoort D8 GTO

Donkervoort levert dit jaar alleen de reeds uitverkochte 400 pk sterke Premium-modellen uit. In 2014 start de Nederlandse sportwagenbouwer met het uitleveren van de ‘reguliere types’.

MOTORSTANDARDTOURINGPERFORMANCE
TypeAUDI 2,5L R5 TFSIAUDI 2,5L R5 TFSIAUDI 2,5L R5 TFSI
Inhoud2480 cc2480 cc2480 cc
Boring82,5 mm82,5 mm82,5 mm
Slag92,8 mm92,8 mm92,8 mm
Maximum Vermogen340 PK bij 5400 tpm340 PK bij 5400 tpm380 PK bij 5500 tpm
Maximum Koppel450 Nm bij 2000 tpm450 Nm bij 2000 tpm475 Nm bij 1750 tpm
Compressieverhouding10,0 : 110,0 : 110,0 : 1
Topsnelheid255 km/u255 km/u270 km/u
Acceleratie 0-100 km/u3,3 sec.3,3 sec.2,8 sec.
Acceleratie 0-200 km/u10,4 sec.10,4 sec.8,6 sec.
Gem. brandstofverbruik8-10 L /100 km8-10 L /100 km8-10 L /100 km
Inhoud brandstoftank48 L48 L48 L
Type differentieelSperdifferentieelSperdifferentieelTorsen Sperdifferentieel
CarrosserieGlazvezel / koolstofvezelKoolstofvezel / kevlarLichtgewicht koolstofvezel / kevlar
ChassisKoolstof/aluminium/stalen buizen hybride chassisKoolstof/aluminium/stalen buizen hybride chassisKoolstof/aluminium/stalen buizen hybride chassis
Gewicht±760 kg±720 kg±695 kg
VelgenGesmeden lichtmetaal 8×17″Gesmeden lichtmetaal 8×17″ voor, 9×18″ achterGesmeden lichtmetaal 8×17″ voor, 9×18″ achter
Banden voor215/45 x 17″225/45 x 17″225/45 x 17″
Banden achter225/45 x 17″245/40 x 18″ of 245/45 x 18″245/40 x 18″ of 245/45 x 18″
Prijs€ 140.010€147.875€163.465
Specificaties Donkervoort D8 GTO

Foto’s