Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Porsche Taycan.We hebben lang op Porsche’s eerste volledig elektrische auto moeten wachten, maar hij is er. En hoe: indrukwekkende prestaties, geweldige wegligging, acceptabele range, goeie looks en perfecte afwerking. Waar Tesla zowel fans en haters kent, maakt deze BEV (Battery Electric Vehicle) ook bij petrolheads hebberig. Dat wordt sparen, want goedkoop is hij niet bepaald met een prijs van 157.100 euro voor de Turbo en 191.000 euro voor de Turbo S.

  • Porsche Taycan Turbo: 500 kW/680 pk. 0-100 km/u: 3,2 s, topsnelheid: 260 km/u. Bereik: 450 km (WLTP)
  • Porsche Taycan Turbo S: 560 kW/761 pk. 0-100 km/u: 2,8 s, topsnelheid: 260 km/u. Bereik: 412 km (WLTP)

Turbo?

Ondanks dat deze nieuwe Porsche met 4 wielen in de 21e eeuw staat, vonden de makers het nodig om de naamgeving te koppelen aan een uitvinding uit 1905, de turbo. Vreemd, maar het verwijst naar het feit dat het de topmodellen zijn uit de reeks, dus we kunnen nog wel wat modellen ónder deze twee verwachten.

De eerste reviewvideo’s van het productiemodel verschenen vandaag online, en Carblogger.nl verzamelde ze voor je.

Review Porsche Taycan Turbo S door Autovisie

Dries van den Elzen reed met de Taycan, en de auto maakt hem hebberig. Ook omstanders komen er op af tijdens de opname van de video, wat duidelijk maakt dat het model wel wat los maakt bij de mensen.

Review Porsche Taycan Turbo S en Turbo door Autoblog.nl

Porsche-kenner van Autoblog.nl Casper Heij reed met de Turbo S én de Turbo tijdens een roadtrip door de Benelux, en geeft ook even de verschillen aan tussen de twee modellen.

Review Taycan Turbo S door Autoweek

Roy Kleywegt van Autoweek vindt de Porsche het beste Europese antwoord op de hegemonie van Tesla. Hij geeft ook wat meer praktische informatie over de auto.

Maximaal accelereren

Het merk uit Zuffenhausen wil duidelijk maken dat hun Taycan bestand is tegen vele maximale acceleratieproeven achter elkaar, in tegenstelling tot concurrent Tesla in de “Ludicrous” modus. Porsche doet dat onder meer door 800 Volt i.p.v. 400 Volt te gebruiken voor het elektrische systeem, in combinatie met een gehalveerd ampèreniveau. Zo kan de Taycan ook supersnel opladen tot wel 270 kW, zodat je in vijf minuten 100 kilometer actieradius kunt bijladen en de 93,4 kWh accu’s binnen 22 minuten tot 80% opgeladen worden. Helaas ondersteunen nog niet veel oplaadpunten deze snelheid, maar er zijn er al wel een aantal te vinden bij FastNed en Ionity.