Met de P1 heeft McLaren een hybride hypercar ontwikkeld die je als de enige echte opvolger van de beroemde F1 mag beschouwen. Hij beschikt over adembenemende prestatiecijfers: van 0 naar 100 in minder dan 3 seconden, van 0 naar 200 in 7 seconden en van 0 naar 300 in 17 seconden. Niet zo snel als een Hennessey Venom GT of de Ferrari LaFerrari, maar deze P1 is zeker geen mietje. Hij is elektronisch begrensd op 350 km/h en trekt meer dan 2G in de bochten dankzij de 600 kg downforce, wat vijf keer hoger is dan de McLaren MP4-12C.

Powerhybrid

Deze prestatiecijfers krijgt de McLaren dankzij een hybride-aandrijflijn die bestaat uit een dubbelgeblazen V8 middenmotor en een elektromotor, die samen een vermogen van 916 pk en 900 Nm koppel leveren. De aandrijving gaat naar de achterwielen via een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Als je de P1 geluidloos door de stad wilt laten glijden dan dan kun je de auto 20 kilometer puur elektrisch laten rijden, mits je gemiddeld 48km/h (30 mph) aanhoudt; hoe hoger de snelheid, hoe korter het bereik uiteraard. Dankzij de hybride aandrijflijn stoot de P1 minder dan 200g/km CO2 uit.

Slechts 375 stuks

De prijs? 1 Miljoen euro, in het Verenigd Koninkrijk that is. Geïnteresseerd? Moet je nog even tot de herfst wachten. Als je zo’n shitload geld uitgeeft aan een auto wil je natuurlijk niet dat je buurman in dezelfde auto rondrijdt als jij, dus heeft McLaren besloten er slechts 375 van te produceren om zo de exclusiviteit te bevorderen.

Baas boven baas

De P1 is sneller dan de inmiddels bijna 3 jaar oude Bugatti Veyron Super Sport. Hij presteert het volgens Ron Dennis (zie video) om onder de 7 minuten de Nordschleife af te leggen. En als je dacht dat het niet sneller kan: een Formule 1 racer accelereert in zo’n beetje 9 seconden naar 300 km/h. Maar goed, daar kun je niet mee in smoking voor het Casino in Monaco parkeren, alhoewel je er kennelijk wel mee door London kunt rijden.

Video McLaren P1 in Genève