De Mercedes A45 AMG rijdt (op papier) de vandaag eveneens vrijgegeven Audi S3 Sportback het snot voor de ogen.
Dat wordt mogelijk gemaakt dankzij een 2-liter turbomotor die een ongekend hoog vermogen levert, namelijk 360 pk en 450 Nm. Dat betekent een specifiek vermogen van 180 pk per liter, en daarmee claimt Mercedes-Benz ’s werelds krachtigste viercilinder in huis te hebben die in serie wordt geproduceerd. Als dat maar heel blijft!
Standaard vierwielaandrijving
Omdat er grenzen zijn aan de grip die alleen de voorwielen kunnen bieden, wordt de nieuwe A 45 AMG standaard geleverd met het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem. De hot hatch knalt mede daardoor in slechts 4,6 seconden naar de 100 km/u, om vervolgens door te stomen naar een afgeregelde 250 km/u.
Onder normale omstandigheden wordt de A 45 AMG via de voorwielen aangedreven. Afhankelijk van de rijdynamiek verdeelt het variabele AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem het koppel indien noodzakelijk tussen de voor- en achteras, tot een verhouding van 50 : 50 procent. In extreme situaties kan het ESP-systeem ingrijpen, maar de mate waarin is instelbaar om nog wat speelruimte te bieden.
Tussengas
Schakelen hoef je niet zelf te doen dankzij een 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Deze bak heeft wat leuke trucjes in petto, namelijk een tussengasfunctie en launchcontrol genaamd ‘race start’ om optimaal vanuit stilstand te acceleren.
Vlinderklep
Dat Audi overdrijft met 4 uitlaten op de S3 Sportback bewijst Mercedes maar weer eens met slechts twee uitlaatpijpen, al zijn het wel flinke vierkante knapen. Een viercilinder klinkt natuurlijk niet zo vol als een 5, 6 of 8 cilinder, en daarom heeft AMG een automatisch gestuurde klep in het uitlaatsysteem gemaakt die zorgt voor een vol uitlaatgeluid bij acceleratie en wat minder herrie op de langere afstanden. Optioneel is het AMG Performance uitlaatsysteem. Daarmee krijgt de A 45 AMG onder belasting een nog markantere sound die extra nadrukkelijk aanwezig is tijdens de tussengasfunctie bij het terugschakelen en wanneer ontsteking en inspuiting bij opschakelen wordt teruggenomen.
Turbo AMG
Uiterlijk is de A 45 AMG te herkennen aan de dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, ‘twin blade’ radiatorgrille, andere bumpers en een diffuser. Als je dan nog niet doorhebt dat dit een snelle versie is, dan laat de ‘Turbo AMG’-aanduiding op de flank niets aan twijfel over. Binnen in de auto vind je leren sportstoelen met rode stiksels en diverse AMG-accenten zoals rode gordels en carbonafwerking.
Genève
De wereldprimeur van de A 45 AMG is weggelegd voor de Autosalon van Genève, die op 5 maart zijn deuren opent. De prijzen zullen in april bekendgemaakt worden, terwijl de marktlancering voor juni is voorzien.