Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Mate Rimac is veel cooler dan Elon Musk. Waarom? Omdat de 35-jarige oprichter van Rimac gewoon een sympathieke gast is, normaal kan praten, in Kroatië woont en gave dingen doet op automotive gebied. Heb je nog nooit van Rimac gehoord? Zou kunnen, maar de rest van de autowereld wel, daarom hebben Porsche, Hyundai en Kia al miljoenen geïnvesteerd in het bedrijf, en voert Rimac sinds 2021 de scepter bij Bugatti, dat voortaan Bugatti Rimac heet. Een joint-venture waar ongetwijfeld een mooi liefdeskind uit gaat ontstaan.

Rimac Automobili

Rimac ontwerpt en produceert high-performance EV-componenten voor diverse automerken als Porsche, Hyundai, Kia, Cupra, Automobili Pininfarina, Koenigsegg en Aston Martin onder de naam Rimac Technology. Onder de naam Rimac Automobili bouwt Rimac zelf echter ook een auto. En wat voor een: de Nevera, een elektrische supersportwagen, of hypercar zo je wilt, met duizelingwekkende prestaties. Een die je alleen in superlatieven kunt beschrijven. Dat werd onlangs kracht bijgezet door 23 acceleratie en remrecords te breken in 1 dag. Wat wil je ook met 1914 pk en 2360 Nm. En dat ondanks zijn gewicht van liefst 2150 kg, hoofdzakelijk veroorzaakt door het accupakket van 120 kWh…

Dat Rimac geen grote marketing-afdeling heeft blijkt wel uit het feit dat “Nevera” koelkast betekent in het Spaans. Dat was een grotere autofabrikant niet overkomen denk ik.

Nevera vs. SF90

Allemaal leuk die cijfertjes, maar je ziet pas echt hoe snel de 2 miljoen kostende Nevera is als je hem tegen een andere, zeker niet langzame, auto zet. Mat Watson van het populaire Youtube-kanaal van Carwow mocht een dragrace houden tegen Mate in een Ferrari SF90, met 1000 pk toch ook geen stakker. De prachtige Italiaanse hybride sportwagen maakt echter geen enkele kans tegen het elektrische kanon uit Kroatië. Zie ook onderstaande video.