Eerst was het 200 pk, toen 300 en nu zitten we al ruim boven de 400 pk in een hete compacte middenklasser. De term “hot-hatch” is daarom niet voldoende meer voor de nieuwe Mercedes-AMG A45 S en CLA 45S.

Veel bars

De tweeliter viercilinder onder de motorkap levert liefst 421 pk en 500 Nm aan alle wielen, dankzij een joekel van een turbo die de gefilterde buitenlucht met maximaal 2,1 bar de motor in blaast. Daarmee levert de hyperhatch prestaties van een behoorlijke sportwagen, bijvoorbeeld een nieuwe Porsche 911 Carrera. Wat te denken van een acceleratie van 0-100 in 3.9 seconden en een top van 270 km/h? De nieuwe Mercedes-AMG A45 kan het, en ziet er bovendien naar mijn mening ook een stuk beter uit dan zijn voorganger. Die power uit slechts 2 liter is extra knap als je je bedenkt dat het viercilinder blok wegens uitstooteisen is voorzien van een partikelfilter in het uitlaatsysteem, iets dat je eigenlijk niet wilt als je veel vermogen uit een motor wilt peuteren. Dat, en EU-regels aan uitlaatgeluid zijn de redenen dat het uitlaatgeluid wat decenter klinkt dan de oude. Dus moet het ook bij deze AMG maar via de speakers, of je moet even een bezoek brengen aan een uitlaatboer natuurlijk.

De heren autojournalisten mochten op het circuit van Jarama boven Madrid de nieuwe generatie mini-AMG’s uitproberen, en wat was het heet!

Test A45 op circuit door Autovisie

Dries van den Elzen van Autovisie probeert met de A45 op het circuit DTM-kampioen Bernd Schneider in een Mercedes-AMG GT R bij te houden, wat natuurlijk slechts gedeeltelijk lukt.

Test CLA 45S door Autoweek

Michiel Willebrands van Autoweek rijdt het coupébroertje van de CLA 45 ook op de openbare weg en vindt het een leuk pretpakket.

Test A45 S door Carwow

Matt van het Britse Carwow heeft er zelfs de oude A45 AMG bij gehaald om de twee te vergelijken, inclusief de stick-of-truth test. Conclusie: oude inruilen ondanks dat de nieuwe ook niet slaagt met z’n nepuitlaten!