Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Hyundai vierde afgelopen week de productie van de miljoenste auto van de productiefaciliteit in Nošovice, Tsjechië.Deze mijlpaal werd bereikt na vijf jaar productie.

De eerste auto, een i30 van de eerste generatie rolde 3 november 2008 van de band bij Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Het jubileumauto was wederom een i30, maar nu van nieuwe generatie (en broertje van de Kia Cee’d). De fabriek produceert alle i30 versies, namelijk de  3-deurs, 5-deurs en de Wagon. De productie van de compacte middenklasser duurt 19 uur en 20 min. Daarnaast lopen er ook andere Hyundai’s van de band, namelijk de Hyundai ix20 MPV (broertje Kia Venga) en de ix35 SUV (tegenhanger van de Kia Sportage).

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Een kijkje in de keuken

Alle Hyundai-fabrieken ter wereld worden op uniforme wijze gebouwd en zijn gericht op kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid, flexibiliteit en snelheid. In de directe omgeving van elke Hyundai-fabriek staan de fabrieken van toeleveranciers, zoals Hyundai Mobis. Op deze locaties worden bijvoorbeeld stoelen gemaakt, of transmissies, of complete uitlaatsystemen met roetfilters. Ook zijn er aparte motorenfabrieken. Weer andere toeleveranciers maken ruitenwissers, matten, of spiegels. Alle onderdelen komen via een ingenieus systeem precies bij elkaar op de band van de fabriek.

De fabriek is onderverdeeld in diverse productielijnen. Grofweg zijn dat: Stamping (het persen van de carrosseriedelen), Welding (het samenvoegen van de carrosseriedelen), Paintshop (hier wordt de carrosserie volledig geautomatiseerd gespoten) en Assembly (hier wordt elke carrosserie geassembleerd tot een complete auto). Daarnaast leveren de toeleveranciers op het juiste moment onderdelen aan die bij de assemblage bijeenkomen. Op deze manier wordt in 1 minuut de bodemplaat gemaakt in de Stamping Shop. 1 uur en 45 minuten wordt besteed in de Welding Shop, 9 uur in de Paintshop en 8,5 uur in Assembly. Tussen de fabricageprocessen zijn er diverse ijk- en controlepunten. Alles processen worden door mens en machine tientallen malen (dubbel) gecontroleerd.

De totale lengte van de productielijn is 7,5 kilometer: Stamping 100 meter, Welding 1.100 meter, Paintshop 5.100 meter en Assembly 1.200 meter. De lengte van het station waar het betreffende onderdeel wordt geassembleerd is 5,8 meter.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Uitgebreide controlesystemen

Net als bij andere autofabrieken ondergaat een auto bij Hyundai tijdens de productie uitgebreide controles. Zodra de auto is geproduceerd worden diverse eindcontroles uitgevoerd, waaronder controle van lak en carrosserie, een lekkagetest en een testrit op de speciale testbaan van de fabriek. Hier wordt de auto dynamisch en statisch gecontroleerd op motorprestaties, stuurresultaat, transmissie en schakelen, remsystemen, veiligheidssystemen zoals ABS, geluid, interieurgeluid en windgeruis, functies zoals ESP, Hill-start Assist Control en start-stopsysteem, ruitenwissers, audio en navigatie. Voorts wordt de auto na de testrit gecontroleerd op lekkage van vloeistoffen.

Nadat de auto de fabriek heeft verlaten, wordt de Hyundai bij aankomst in het logistiek centrum in Rotterdam nogmaals gecontroleerd; de zogenoemde Pre Delivery Inspection. Ook de Hyundai-dealer loopt elke auto nog eens uitgebreid na. In de Hyundai-fabriek is alles gemaakt door Hyundai. Hyundai Rotem is de eigen staalfabriek van Hyundai, Hyundai Mobis is de onderdelenfabriek, Hyundai Robots de 382 robots die in de Hyundai-fabriek actief zijn. Dit maakt de Hyundai-fabriek uniek: Hyundai is niet alleen producent van de auto, maar ook van de autofabriek.

Export naar zestig landen

De producten van de Hyundai-fabriek in Tsjechië worden naar zestig landen geëxporteerd. Het laatste land dat onlangs werd toegevoegd is Australië, waar – net als in Afrika, het Caribisch gebied en Oceanië – ook vraag is naar de nieuwe generatie Hyundai i30.

Productie in 7 landen

Naast de fabriek in Tsjechië produceert Hyundai auto’s in Turkije, Korea, China, India, de Verenigde Staten en Rusland. Samen met de productiecapaciteit in Turkije levert HMMC 70 procent van alle Hyundai’s die in Europa worden verkocht. Als binnenkort de productiecapaciteit in Turkije wordt vergroot, groeit dit totaal naar bijna 90 procent.