De nieuwe Ford Focus RS komt pas in 2016, maar vandaag heeft Ford in Keulen het doek van de hete hatchback af getrokken. Een preview dus.

Het lange wachten wordt beloond door de Ford-engineers; de Volvo-vijfcilinder heeft weliswaar het veld moeten ruimen voor een 2,3-liter metende viercilinder, maar het blok levert ‘meer dan 320 pk’ en is daarmee een stuk krachtiger dan zijn voorganger, al halen concurrenten veel meer vermogen uit dit slagvolume.

Update september 2015: het vermogen is 350 pk en tussen 2.000 en 4.500 tpm een koppel van 440 Nm. Dankzij een overboostfunctie is er zelfs vijftien seconden 470 Nm trekkracht beschikbaar. De sprinttijd van 0 naar 100 km/h bedraagt 4,7 seconden en de pret is pas op bij 266 km/h.

Vierwielaandrijving

Ford heeft een naam hoog te houden als het gaat om weggedrag in deze klasse, en voor de derde generatie Focus RS hebben de engineers dan ook wederom uitgepakt.

Waar de vorige RS de paardekrachten alleen op de voorwielen losliet, heeft Ford geheel volgens de laatste trend vierwielaandrijving onder de vijfdeurs geschroefd. Ford noemt het nieuwe systeem ‘Performance All-Wheel-Drive’ met ‘Dynamic Torque Vectoring’. Bij dit elektronisch gestuurde aandrijvingssysteem kan 70% van het vermogen naar de achterwielen en afhankelijk van de grip op dat moment kan 1 achterwiel dat complete vermogen krijgen.

Grip te over dus, en onderstuur is volgens de fabrikant dan ook compleet uitgebannen. Een gecontroleerde drift is echter nog steeds heel goed mogelijk, waarvoor rallycoureur/driftkoning Ken Block schijnbaar garant heeft gestaan.

Oh ja, de nieuwe RS heeft een handgeschakelde versnellingsbak, en breekt daarmee met de trend van de automatische bakken met dubbele koppeling die we bij andere merken (bijv. VAG) steeds vaker zien.

Kost dat?

Begerige liefhebbers moeten nog even wachten; de nieuwe Ford Focus RS staat pas begin 2016 in de showroom. De precieze specificaties laat Ford nog even in het midden, net als de prijs. De vorige RS uit 2010 kostte 50.000 euro, dus dat is een indicatie.

Update 10-dec-2015: De nieuwe RS gaat ook 50.000 euro kosten.

Beelden

De presentatie in Keulen van vandaag bestond uit 37 minuten PR-geleuter. Het Britse magazine Evo mocht echter in een garage ergens achteraf de auto van dichtbij bekijken, wat natuurlijk leuker is. Bekijk de beelden hieronder, uitlaatgeluid hoor je vanaf 8m40.