De Renault Captur is niet aan te slepen, en het Franse merk moet gedacht hebben: dat kunnen we ook in een iets groter segment. En voilà: de Kadjar, een crossover in het C-segment, zeg maar een Mégane op hoge poten.
Zusterbedrijf Nissan heeft al geruime tijd succes met de Qashqai, en de Kadjar is natuurlijk ‘gewoon’ de Franse versie van de Europese Japanner. Wel gek dat ze nu pas met dit model uitkomen, terwijl de Qashqai al geruime tijd op de markt is.
Qua motoren wordt de Fransoos leverbaar met de 1.2 TCe met 130 pk en de Renault-diesels die we al kennen uit de populaire Aziaat, namelijk de 1.5 dCi en de 1.6 dCi met respectievelijk 110 en 130 pk. De 110-pk versie zit met 3,8 l/100 km en 99 gram CO2 in ieder geval in de 20%-bijtellingscategorie.
Wendbare quad?
‘Kadjar’ is volgens zijn bedenkers een mannelijke naam. ‘Kad’ is geïnspireerd op het vierwielig terreinvoertuig ‘quad’, terwijl ‘jar’ verwijst naar de woorden ‘wendbaar’ (agilité) en ‘opduiken’ (jaillir). Het is maar dat je het weet.
Exit Koleos
De Fransman moet de geflopte Koleos doen vergeten, wat eigenlijk een Samsung QM5 was. Ik vind hem er in ieder geval beter uit zien dan die laatste, maar dat is niet zo heel moeilijk… De Kadjar kan een betere vuist maken tegen de fikse concurrentie van de eerder genoemde Qashqai en de Volkswagen Tiguan.
Genève
Heeft Renault wellicht weer een cross-over-troef in handen? Het zou zo maar kunnen. Je kunt hem in levende lijve zien op de Autosalon van Genève, die van 5-15 maart plaatsvindt. Prijzen en meer informatie worden in een later stadium bekend gemaakt, en hij staat deze zomer in de showroom.
Voor nu alvast de pica’s:
Renault Kadjar? alleen door die irritante K`t reclame de hele dag door op tv,moet ik hem al niet meer…