Voor diegenen die de 181/190 pk van de nieuwe VEA D4-diesel van Volvo nog niet genoeg vinden: er is hoop. Volgens tuner Rica kan het blok liefst 258 pk en 545 Nm produceren.
Dat is dus flink meer dan het origineel. Of het tweeliterblok en de koppeling hierbij net zo lang heel blijft als Volvo zelf belooft is de vraag, maar de tuner heeft al wel een behoorlijke staat van dienst op het gebied van het tunen van Volvo-motoren.
De upgrade is beschikbaar voor € 937,75 incl. BTW en omvat een iSoftloader met de mogelijkheid om het motormanagement weer standaard te maken.
Heico
Ondertussen is ook Duitse tuner Heico bezig geweest met een tuningsetje voor de D4, en zij hebben “al” 2500 kilometer afgelegd met deze kit. Hun module zorgt voor 220 pk en 480 Nm. Deze tuning is wel wat prijziger: 1630 euro.
Polestar
Helaas zijn Heico’s tuningsproducten in Nederland niet met officiële Volvo-garantie leverbaar, in tegenstelling tot Duitsland. En Rica wordt door Volvo Nederland niet officieel ondersteund, omdat ze nu natuurlijk huisleverancier Polestar gebruiken voor chiptuning met garantie. De officiële tuner van Volvo wil de D5 niet in de weg zitten en tunet de D4 met slechts 10 pk en 40 Nm, totaal 200pk en 440 Nm. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk mensen, maar kost wel 995 euro. Wel met garantie natuurlijk, dat wel.
Ben Volvo rijder. (4e nieuwe). Met plezier overigens. Maar waar ik mij steeds aan erger is het feit dat Volvo haar autos begrensd. Denk aan Polestar tuning, maar (volgens de info), blijft de top gelijk. En nee, ik rij geen 200+, maar wil het wel kunnen, daar betaal je veel geld voor. Hoe zit het dan met de prestaties van de aangehaalde getunede autos? En met die dikke diesel. V40 190 pk).Andere banden wellicht? En hoe kun je die begrenzer omzeilen als dat al mag?
Bij Rica kun je de begrenzer weg laten programmeren, maar of je daarna nog fabrieksgarantie hebt? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet.
Ik heb sinds een aantal weken polestar tuning op mijn v70 d4 e-drive.
ZEER teleurstellend. ik merk vrijwel niets anders dan dat mijn portemonnee leger is
De vermogenswinst bij de Polestar-tuning is inderdaad gering. Het zou wel merkbaar moeten zijn dus als je er niets van merkt zou ik m’n geld terugvragen.
Na drie weken de begrenzer van de V40 D4 door Rico eraf gehaald.
Wat een verademing.
Moeiteloos in de 5e versnelling boven de 200 km per uur.
Tellertje al op 245 km per uur gehad.
Een wolf in schaapskleren.
Garantie ? Ja, inderdaad. Is een puntje, maar specialisten weten wat ze voor Volvo doen.
Hoi Jeppie, ik overweeg ook om Rica te vragen mijn D4 te tunen. Wat is jou ervaring na 1 jaar?
Groet Rob
Ik ben meer dan tevreden. Ik heb er nu meer dan 80.000 km opzitten. Het enige dat verslijt zijn de banden. 🙂
Top ligt in ieder geval op 245 km/u.
Het is een D4 zoals die bedoeld is om te zijn en meer dan dat. Helaas of gelukkig weet ik niet hoe een geknepen D4 presteert. Zou wel eens willen vergelijken.
Misschien een latertje, maar ik heb de tuning van Rica op mijn V40 D4 laten zetten en ben inmiddels 170.000 kilometer verder en zeer tevreden. Bak en koppeling kunnen dit prima hebben. Staat nu 270.000 op de teller. Binnenkort ga ik voor de nieuwe V60 D4 (2019). Helaas is de tuning voor dit model (nog) niet beschikbaar.