Al maanden geleden hoorden we het ding aankomen, met een niet te misverstane vijfcilinderroffel, maar hij is zojuist officieel gelanceerd door Audi: de nieuwe Audi RS3 Sportback. Een ‘hyperhatch’.

Vijfcilinder

En inderdaad, zoals verwacht ligt de heerlijke 2.5 TFSI vijfcilinder onder de motorkap. Geen tot op het bot toe uitgeknepen 2-liter viercilinder, zoals in de Mercedes A45 AMG, maar vijf roffelende potjes. Applaus voor Audi, want een deel van de beleving van een snelle automobiel ligt in het geluid dat hij produceert. En dat het iets meer verbruikt? Ach, de olieprijs is toch nog steeds aan het dalen…

Meer pk’s dan A45 AMG

De vijfcilinder levert 367 pk en 465 Nm koppel. Dat is 7 pk en 15 Nm meer dan zijn naaste concurrent en de krachtigste in zijn klasse tot nu toe, de A45 AMG van Mercedes. Alsof ze het er om doen… En deze motor kan nog meer hoor, want hij ligt ook in de Donkervoort D8 GTO, waarin hij 400 pk levert. Maar laat Audi het maar niet horen, want officieel levert hij ‘maar’ 380 pk in het Nederlandse product.

S Tronic en Quattro

Helaas is de RS3 alleen met een zeventraps DSG-bak, eh S Tronic leverbaar, maar daar ontkom je tegenwoordig bijna niet meer aan. Dat betekent wel dat je, geholpen door de permanente Quattro-vierwielaandrijving, zonder veel moeite in buurt komt van de opgegeven 0-100 tijd van 4,3 seconden, en doorknalt naar een begrensde top van 250 km/u (op verzoek te verhogen naar 280). Remmen kun je als geen ander met de in deze klasse unieke (optionele) koolstof-keramische remmen.

Spannender

Volgens veel autojournalisten was de vorige RS3 wel snel, maar niet spannend. Er werden zelfs smallere banden gemonteerd op de achteras om de achterkant wat beweeglijker te maken. Audi belooft beterschap met dit nieuwe kanon, dat met recht een ‘hyperhatch’ genoemd mag worden.

De nieuwe RS3 Sportback komt in 2015 op de markt (er komt ook nog een RS3 Limousine oftewel een sedan). Al dat moois heeft vaak wel een prijskaartje bij de Duitse fabrikant. De vorige kostte rond de 70.000 euro en deze zal daar niet ver vanaf zitten. Een sloot geld dus. Update 14-4: hij kost 68.000 euro, flink meer dan de concurrenten.