Laten we onszelf niet voor de gek houden: all-season banden bieden niet de topprestaties van zomer- of winterbanden in de bijbehorende seizoenen. Toch kun je er veilig en dynamisch mee reizen, en bij plotselinge weersschommelingen zit je altijd aan de veilige kant. Het Duitse Autobild heeft weer een hoop van deze “ganzjahresreifen” getest, dit keer 32 types in de maat 225/50R17, een maat die je vaak vindt onder middenklasse-auto’s als de Audi A4 en BMW 3-serie.

Winnaars

Twee vierseizoenenbanden kregen het oordeel “vorbildlich” (uitstekend) en twee “gut” (goed). De rest kreeg het predicaat “befriedigend”, oftewel “voldoende”.

Merk & type Samenvattend
1. Goodyear Vector 4Seasons Gen3 (98 W) Sterke punten: Testwinnaar met overtuigende prestaties onder alle weersomstandigheden, dynamisch rijgedrag, korte remweg op nat wegdek, zeer goede aquaplaningreserves, hoge kilometrage, goede prijs-kwaliteitverhouding.

EU-label: C/B/70

Oordeel: uitstekend

2. Continental AllSeason Contact (98 V) Sterke punten: Overtuigend allroundtalent met goede winterkwaliteiten, nauwkeurig stuurgedrag, beste veiligheidsreserves voor aquaplaning, goed rolcomfort, brandstofbesparende rolweerstand.

Zwakke punten: Verhoogde prijs.

EU-label: B/B/72

Oordeel: uitstekend

3. Hankook Kinergy 4S² (98 V) Sterke punten: All-season banden met uitgebalanceerde rijeigenschappen, stabiel rijgedrag op nat en droog wegdek, korte sneeuw- en remafstanden op nat wegdek, goede aquaplaning-eigenschappen, betaalbare prijs.

Zwakke punten: Beperkte kilometrage.

EU-label: C/B/72

Oordeel: goed

4. Vredestein Quatrac Pro (98 V) Sterke punten: natspecialist met dynamisch rijgedrag en korte remafstanden op nat wegdek, nauwkeurig stuurgedrag, goed comfort.

Zwakke punten: beperkte kilometrage, verhoogde rolweerstand.

EU-label: E/B/71

Oordeel: goed

Testmethode

Hoe test je een all-seasonband onder alle omstandigheden? Dat is best een uitdaging, maar men heeft het weer gründlich aangepakt: het testen van de grip in winterse omstandigheden vond plaats in Ivalo in Finland, voorbij de poolcirkel. Hier wordt de natuursneeuw van het winterseizoen opgeslagen in enorme koelcellen om het hele jaar door te kunnen testen op een overdekt, geprepareerd sneeuwparcours. De tests op nat en droog wegdek in zomerse omstandigheden zijn uitgevoerd op het ATP-testterrein in Papenburg en op de Wachauring in Oostenrijk. De slijtagetest over een afstand van 12.000 kilometer werd uitgevoerd door het Duitse IFV (Ingenieurgesellschaft für Fahrversuche).

bron: Autobild