De Golf 7 R is out in the open. Althans, in de vorm van behoorlijk gephotoshopte plaatjes van Volkswagen.

Je moet het ze nageven: de marketeers bij Volkswagen zijn goed in het spreiden van het Golf 7-nieuws. Na de intro hebben we de GTI mogen verwelkomen, daarna de GTD, toen de Variant en de BlueMotion TDI. Zo houden ze de Golf lekker ‘top of mind’. Dit keer hebben we de officiële release te pakken van de krachtigste productiegolf ooit: de Golf 7 R.

300 peekaa

Ondanks eerdere speculaties of het vierwielaangedreven apparaat wel hetzelfde vermogen zou krijgen als zijn duurdere broertje, de Audi S3 (dat is toch immers het premiummerk binnen het VAG-concern?), is vandaag bekend geworden dat hij toch echt hetzelfde blok in het vooronder heeft liggen. Dat betekent 300 pk en 380 Nm en dat is 30 pk en 30 Nm meer dan de vorige Golf R. Daarmee kan de opper-Golf aardig meekomen met de snelste verkeersdeelnemers: van 0 – 100 in 4,9 seconden met de DSG-bak, 5,3 seconden met de handbak. Best vlot dus, en met een top van 250 km/u zit je ook comfortabel op de linkerrijstrook van de Autobahn.

4Motion

Om zijn vermogen goed op het asfalt over te brengen heeft de Golf 7 R net als de oude R permanente vierwielaandrijving (4-Motion).  Bovendien heeft de R een 20 mm verlaagd (5 mm lager dan de GTI) sportonderstel, een elektronische sperdifferentieel (XDS) en besturing met variabele overbrenging.

Voor de wannabe-coureur heeft het ESP op de auto een speciale Sport-modus, die de elektronica volledig uitschakelt. Optioneel is de adaptieve demping met keuze uit een Sport-, Normal-, Comfort- en Race-afstelling. Gezien het feit dat de nieuwe R op het lichtere MQB-platform staat, is hij waarschijnlijk ook een stukje lichter dan zijn voorganger en dat is altijd goed nieuws voor de handling.

Bling bling

Andere weggebruikers moet natuurlijk wel kunnen zien dat je in de snelste Golf rijdt natuurlijk. In zijn (sport)uitrusting onderscheidt het topmodel zich dan ook op tal van punten van de overige modellen uit de Golf-reeks. Zo zijn de bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalen wielen exclusief voor de Golf R ontworpen.

Onderscheidend zijn ook de bi-xenon koplampen met nieuw ontworpen LED-dagrijverlichting (in dual-U design), donkerrode LED-achterlichten en de dubbele uitlaat met vier chromen uitlaatsierstukken (voor minder dan 4 doen we het niet?). In het interieur komt het sportieve karakter van de Golf R onder meer terug in een met leder bekleed driespaaks sportstuur en met alcantara beklede sportstoelen.

Tot 18% zuiniger

Ondanks de extra pk‘s (30) en newtonmeters (30) is de nieuwe Golf R tot 18% zuiniger dan zijn voorganger. Met handschakeling is het gemiddeld fabrieksverbruik teruggebracht van 8,5 l/100 km naar 7,1 l/100 km of 1 op 14,1. Ook de CO2-uitstoot ligt aanzienlijk lager: van 199 g/km (handgeschakeld) naar 165 g/km. Het fabrieksverbruik met DSG is nu 1 op 14,5 (6,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 159 g/km).

De driedeursversie van de vorige Golf R stond voor een kleine 48.000 euro in de prijslijst, en de nieuwe zou door de lagere CO2-uitstoot wel eens wat minder kunnen gaan kosten. Hoe dan ook, veel exemplaren ga je er niet van tegenkomen op de weg. Op de IAA in Frankfurt kun je  de über-Golf voor het eerst in het echt bewonderen. Eind oktober, begin november staat ie bij de dealers, maar je kunt hem eind september waarschijnlijk al bestellen.