Volkswagen zal wel weten wat ze aan het doen is, maar wie zit er nou te wachten op een 265 pk sterke Golf R Cabrio, die nog gebaseerd is op het vorige model Golf?

De cabrioletversie van de Golf loopt namelijk altijd wat achter op het gesloten model, en daarom is deze Golf met stoffen dak nog gebaseerd op het vorige model Golf 6 terwijl de Golf 7 al een paar maanden op de markt is. Er is zelfs al een (dichte) Golf 7 R in de maak met 290 pk. Maarrr…. het duurt nog wel even voordat de Golf 7 Cabrio komt, en daarom heeft Volkswagen waarschijnlijk besloten deze boulevardknaller toch uit te brengen tijdens de Autosalon van Genève in maart, al verwachten ze natuurlijk niet dat het net zo’n verkoopkanon zal worden als de Golf 7 BlueMotion.

Elektronisch sperdifferentieel

De Golf R Cabrio wordt gebouwd door Volkswagens R-divisie en heeft een 265 pk / 350 Nm sterke 2.0 TSI-motor voorin liggen, standaard gekoppeld aan een zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Om dit vermogen via de voorwielen op de weg te krijgen, is gekozen voor een elektronisch XDS-sperdifferentieel. Deze aandrijflijn komt uit de Scirocco R en levert zodanige prestaties dat de ‘0-100’ in slechts 6,4 seconden afgerond is en de cabrio een topsnelheid heeft van 250 km/u. Bij dergelijke snelheden zou ik het dak maar even dicht houden…

De dikke Golf zonder dak is herkenbaar aan zijn verlaagde (-2,5 cm) sportonderstel, 18-inch lichtmetalen wielen, speciaal voor dit model ontworpen bumpers, sideskirts en  achterspoiler. Volkswagen heeft gepoogd het interieur een combinatie te laten zijn sportiviteit en luxe.

Hebben? Dan moet je wel even een behoorlijk bedrag op tafel leggen, en snel zijn, want de prijs van de snelste open Golf komt op €56.290 en er zijn slechts 5 beschikbaar voor de Nederlandse markt.