De Alfa Romeo Giulietta is al eventjes op de markt, en daarom werd het volgens de Italianen tijd voor een kleine facelift voor modeljaar 2014.

Exterieur

Qua design had de hatchback niet echt te klagen, en daarom is er slechts licht geschaafd aan de buitenkant; de grille (ook wel “Scudetto” genoemd door de Alfisti) is licht gewijzigd, en de mistlampen hebben een chroomrandje gekregen. Verder zijn er nieuw ontworpen velgen beschikbaar in 16, 17 en 18 inch. Als je je zinnen had gezet op een Giullietta dan kun je hem nu ook krijgen in de kleuren Moonlight Pearl, Anodizzato Blue and Bronze.

Motorisch

Onder de motorkap is er ook nieuws, namelijk een nieuwe 2.0 JTDM2-dieselmotor met 150 pk en 380 Nm. Deze nieuwe tweeliter is voorzien van de laatste generatie MultiJet-injectietechnologie met maximaal 8 inspuitingen per slag, wat de motor stiller moet maken.

Het is nog niet bekend of dit blok beide huidige (140pk/350Nm en 170pk/350Nm) tweeliters vervangt, of alleen de 140 pk-versie, want hij levert meer koppel dan beide, maar minder pk’s dan de krachtigste van de twee.

Dankzij updates zijn alle motoren, deze nieuwe diesel inclusief, vanaf nu klaar om te voldoen aan de Euro 6-norm, die vanaf september 2014 zijn intrede gaat doen. (Update 21 okt: Het mooiste is dat deze krachtige diesel met een uitstoot van 110 gram CO2/km in de 20%-bijtelling valt in 2014 en 2015.

Interieur

Het interieur is ook niet ongemoeid gelaten. Zo valt er een nieuw stuur te bewonderen, dat nu de vorm van de scudetto heeft en niet langer identiek is aan die van de Alfa Mito. Ook het infotainmentsysteem is aangepast en is nu in het dashboard te vinden. Dit systeem is beschikbaar in 5 en 6.5 inch en moet vooral grafisch beter in elkaar steken dan zijn voorganger. De typische tuimelschakelaars hebben helaas plaats moeten maken voor eenvoudige bedieningsknoppen die links van het infotainment systeem te vinden zijn. Al met al is het interieur iets minder onderscheidend, maar de algehele kwaliteitsbeleving moet door het gebruik van nieuwe materialen verbeterd zijn (was ook wel nodig). De stoelen moeten nu meer steun aan de sportieve rijder kunnen bieden. Er is tevens gesleuteld aan de geluidsisolatie. Deze was al niet slecht, maar zou nu beter moeten zijn.

Dit modeljaar 2014 van de Giulietta wordt geshowed op de IAA in Frankfurt, en is daarna te bestellen.