De achtste generatie Golf R is wellicht een van de laatste. Maar als ie gaat, dan wel met een knaller, want het is een rappe. Volkswagen mag dan wel op de afwerking van het interieur hebben bespaard, qua prestaties staat de R zijn mannetje. En niet alleen op papier.
R(IP)
Eerst even een voorspelling mijnerzijds: hete hatchbacks met benzinemotoren en knallende uitlaten zijn binnen nu en 10 jaar verdwenen van de prijslijsten. Jammer, want voor velen is een auto zo veel meer dan vervoer van A naar B. En rappe hatchbacks zijn voor een grote groep bereikbaar, al dan niet als occasion, omdat de nieuwprijzen voor dit soort auto’s in Nederland de laatste jaren door het dak gaan. Tja, als je meer dan 320 pk uit een 2-liter benzinemotor peutert en je laat het los op alle vier de wielen, dan heb je geen zuinig autootje meer en dan komt mister BPM even langs. Gevolg: € 65.590 euro, voor een Golf! Ach, als je lekker in de crypto’s hebt gehandeld kan het er vast van af.
Dragrace
Het vermoeden bestaat dat de Golf R (veel) meer pk’s levert dan de opgegeven 320 pk en 420 Nm. Volkswagen heeft kennelijk even lekker aan de softwarekraan gedraaid. Dat bleek ook wel uit een dragrace van Carwow, die de Golf R (4.7s naar 100 km/h) tegenover concerngenoot Audi S3 (zelfde motor, 310 pk/400 Nm, 4.8s) een Mercedes A35 AMG (306pk/400Nm, 4.7s) en BMW M135i (306pk/450Nm, 4.8s) zette.
Spoiler alert: de spoiler van de Mercedes is het grootst. Nog een spoiler: de Golf rijdt alle concurrenten naar huis. Zelfs de Audi S3 uit eigen concern wordt zoekgereden. Dat moet toch pijn doen bij Audi. Het verschil op papier is slechts 10 pk, maar 10 pk zorgt niet voor zo’n verschil. Daar zit meer in.
Youtuber Archie Hamilton heeft zijn 2021 R op een rollenbank gezet, en daar kwam hij uit op 340 pk.
Drift mode
Vorige edities van de Golf R hadden de naam niet echt spannend te zijn. De Golf R met Performance Pack biedt echter een Drift-modus. Met deze softwaresetting kan de Volkswagen alle vermogen naar de achterwielen sturen, waardoor je feitelijk een achterwielaangedreven Golf krijgt met bijbehorende driftmogelijkheden. De veel duurdere A45 van Mercedes-AMG kan dat trucje ook en daarom zette Autotrader ze tegenover elkaar op het circuit. Hoe pakt dat uit? Dat vindt Rory Reid (die je wellicht kent van Top Gear) voor je uit in deze video van Autotrader.
Akrapovic
In de UK kost de Golf R zo’n 50.000 pond. Omgerekend naar euro’s is de R bij ons zo’n 8000 euro duurder, waar de R vanaf 65.490 euro te krijgen is. De Mercedes maakt het nog een stuk bonter met 88.010 euro. Dankzij een onzuiniger verbruik (tja, die 100 pk extra uit 2 liter t.o.v. de Golf moeten ergens vandaan komen) is hij liefst 30.000 euro duurder dan de R. Maar dankzij het Performance Pack € 2.205 en titanium Akrapovic-uitlaat van 3450 euro, komt de prijs van de Golf weer een stukje dichter bij de A45.