Volvo heeft recent hun nieuwe S90 geintroduceerd, en tegelijkertijd een nieuwe techniek waarmee een turbodiesel sneller moet reageren op het gaspedaal.

Een van de nadelen van een turbodiesel is dat dit motortype relatief traag op het gaspedaal reageert. In deze tijd waar we verwend worden door elektromotoren die een duw op het acceleratiepedaal belonen met een directe acceleratie is dat natuurlijk niet wat je wilt. Daarom heeft Volvo iets bedacht waardoor je in sommige gevallen direct over meer power beschikt: Power Pulse.

Hoe Power Pulse werkt wordt uitgelegd in de onderstaande video

Power Pulse is dus een systeem waarbij een elektrisch aangedreven compressor perslucht opslaat in een klein tankje, wat bij acceleratie gebruikt kan worden. Dat hebben we eerder gezien, maar bij Volvo wordt de lucht dus gebruikt om de turbo sneller op te laten spoelen. Zo heb je direct meer vermogen, zolang het tankje gevuld is natuurlijk.

De techniek wordt nu geïntroduceerd op de Volvo S90 D5, maar zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar meer Drive E-diesels van het merk.