Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Even checken: is het vandaag 1 april? Nee? Dan moet het wel waar zijn: een auto die rijdt op lucht…

PSA, de Franse autogroep waar Citroën en Peugeot deel van uit maken, heeft vandaag op haar Innovation Day een nieuw soort hybride aandrijflijn laten zien. Bij dit systeem wordt de brandstofmotor bijgestaan door een hydraulisch systeem. Bij remmen wordt energie opgeslagen in een grote persluchttank onder de vloer, die vervolgens bij optrekken een hydraulisch systeem van lucht voorziet, en zo de wielen aandrijft.

Net als bij een hybride met elektromotor heb je straks 3 rijmodi: alleen hydraulische aandrijving (Zero Emission Vehicle), alleen de brandstofmotor die de voorwielen aandrijft of gecombineerd. De Fransen beloven besparingen tot 45% in de stad en een verlenging van de actieradius met 90% in vergelijking met een conventionele motor.

Vanaf 2016 willen PSA het relatief goedkope systeem gaan inzetten in auto’s in het B-segment en daarna mogelijk ook het C-segment en bestelauto’s. Met een uitstoot van 69g CO2/km, oftewel 2,9 l/100 km zou een met dit systeem uitgeruste Citroën C3 of Peugeot 208 op dit moment in Nederland in de 14% bijtellingsklasse vallen en vrijgesteld zijn van MRB, maar de vraag is hoe het belastingklimaat er tegen die tijd uit ziet.

Video Hybrid Air