Het Duitse Autobild had als een van de eersten de kans om met de nieuwe Volvo S90 te rijden en een eerste indruk van de nieuwe D5-motor met PowerPulse te krijgen.

Na de XC90 is de nieuwe S90 (en ook V90) het volgende model dat op het nieuw ontwikkelde SPA-platform gebaseerd is. Het is een grote, statige auto geworden, wat bevestigd wordt door de testredacteur van Autobild, die de nieuwe Zweed in het hoge noorden van Europa reed:

En hij ziet er goed uit, verdomd goed. Verzorgd en statig, groot als een S-Klasse. Bijna vijf meter lang en 1,88 meter breed. Laag, uitgestrekt en met mooie verhoudingen: korte overhangen, lange motorkap, platte structuur. De meningen over de achterkant zijn verdeeld, maar het staat buiten kijf dat het een grote hit wordt. Aan boord wordt het bijna nog mooier, hier heeft Volvo het koele, Scandinavische ontwerp chiquer gemaakt dan voorheen, mooiere kunststoffen gebruikt en zorgvuldiger afgewerkt. BMW moet zich achter de oren krabben, en Audi kan zich niet te veel veilig wanen – de Zweden hebben zichtbaar en voelbaar ingehaald.

Test Volvo S90 2016 interieur

De redacteur is lovend over de stoelen en de ruimte, maar achterin zitten echt lange mensen met hun kruin tegen het dak, wat aan de afvallende coupévorm toe te schrijven is. Kritiek is er ook op het grote touchscreen. De bediening zou niet altijd even makkelijk zijn. Vreemd, aangezien het identieke scherm in de XC90 van vele testers lovende kritieken krijgt.

Test Volvo S90 2016 achterbank

Autobild vergelijkt de achterwielophanging met die van de Corvette, er worden immers composiet bladveren (!) gebruikt. Klinkt ouderwets, maar bij de Corvette werkt het uitstekend, dus waarom zou het bij de S90 niet werken? Optioneel is luchtvering te bestellen, maar de tester heeft het daar verder niet over.

De S90 waarmee gereden is, was uitgerust met de nieuwe D5-diesel met PowerPulse waar het volgende over wordt gezegd:

Bij de eerste testritten op een eigen testterrein in het hoge noorden van Europa was een D5-diesel voor de aandrijving verantwoordelijk, in combinatie met AWD en een achttraps automaat. De tweeliter viercilinder komt potig over. Volvo gebruikt een nieuwe, zelfontwikkelde techniek tegen het turbogat, PowerPulse genaamd. Daarbij wordt door een elektrische compressor perslucht opgevangen in een twee liter groot drukvat. Bij het accelereren wordt daaruit telkens kort (maximaal 2 seconden lang) een stoot lucht richting de turbo gestuurd om die snel op toeren te brengen. Klinkt interessant. En het functioneert! De verhoudingsgewijs kleine diesel accelereert de grote sedan vol vertrouwen. Het blijft daarbij opvallend stil aan boord, de S90 is blijkbaar zorgvuldig geisoleerd. Wat je hoort is een vriendelijk zoemen.

Test Volvo S90 2016 neerklapbare achterbank

De samenwerking van de D5 met de achttraps automaat functioneert volgens Autobild goed, het Aisin-­systeem (leverancier van automatische versnellingsbakken) reageert aandachtig, snel en soepel.

De tester is onder de indruk van het directe besturing en mooie feedback:

Daarbij komt nog een verrassend directe besturing met mooie feedback. Respekt, Volvo, dat hebben jullie mooi afgestemd […] Hoe goed de Volvo rijdt, dat heeft me echt verrast. Een reuzenstap voorwaarts voor de Zweden.

De Duitsers zien de vierwielaangedreven, 235pk sterke S90 D5 (vanaf €64.495) als een serieus te nemen concurrent voor de BMW 525d xDrive (vanaf € 65.459) en Audi A6 3.0 TDI Quattro (vanaf €66.380), die beide 218 pk leveren.

Bron: Autobild