Chiptuner Rica is er altijd als de kippen bij om Volvo-motoren te chiptunen. Nu de nieuwe Drive-E-motoren (VEA-motorenlijn) uit zijn moeten deze natuurlijk ook z.s.m. opgepept worden.

Update augustus 2017: De D4 was al een tijdje geleden klaar, en inmiddels zijn de andere Volvo-motoren ook flink gekieteld door de Wateringse bedrijf. Voor de instapmotoren T2 en D2 zien we flinke toenames, waaruit blijkt dat het 2-literblok voor deze versies softwarematig flink geknepen wordt. Dat is natuurlijk koren op de molen voor chiptuners. Je kunt dan makkelijk flinke vermogenswinsten halen met een simpele ingreep. Voor de benzinemotoren T2 en T3 met 6-traps automaat wordt vreemd genoeg een blok gebruikt met een inhoud van 1.5 liter, dat door Volvo dezelfde vermogensspecificatie krijgt als de 2-liter. Het blok heeft logischerwijze echter minder tuningspotentieel.

Rica Volvo VEA tuning

MotorOrigineelStage 1Stage 2Externe ECU
D2120 pk/280 Nm150 pk/320 Nm177 pk/373 Nm150 pk/355 Nm
D3150 pk/320 Nm180 pk/384 Nm204 pk/425 Nm175 pk/380 Nm
D4190 pk / 400 Nm228 pk/480 Nm
258 pk/545 Nm
215 pk/460 Nm
D5225 pk/470 Nm279 pk/553 Nm
T2122 pk/220 Nm (1.5 & 2.0)152 pk/250 Nm190 pk/290 Nm
Stage 3: 225 pk/415 Nm (alleen 2.0)
T3152 pk/250 Nm (1.5 & 2.0)190 pk/290 Nm225 pk/415 Nm (alleen 2.0)
T4190 pk/300 Nm225 pk/415 Nm
T5245 pk/350 Nm276 pk/420 Nm
T6306 pk
T8400 pk
Tuning van Volvo VEA-motoren (updated: 14-8-2017)

iSoftloader

De kosten voor het digitaal opvoeren bedragen zo’n 800 – 900 euro, afhankelijk van de tuning. De snelheidsbegrenzer wordt ook verwijderd. Voor 100 euro kun je een zgn. “iSoftloader” kopen. Dit is een apparaat waarmee je zelf de Rica-software in kunt laden via de OBD-poort van je V40, S60/V60/XC60 of S90/V90/XC90. Je kunt hiermee je auto ook voorzien van de originele Volvo-software.