Chiptuner Rica is er altijd als de kippen bij om Volvo-motoren te chiptunen. Nu de nieuwe Drive-E-motoren uit zijn moeten deze natuurlijk ook z.s.m. opgepept worden.

De D4 was al een tijdje geleden klaar, en inmiddels zijn de nieuwe D3 en D2 gekieteld naar respectievelijk 186 pk en 163 pk. Geen kinderachtige toenames, met name voor de D2, waaruit blijkt dat dit 2-literblok standaard flink geknepen wordt.

Het Wateringse bedrijf werkt momenteel nog aan tuning voor de overige VEA-motoren. Hieronder een overzicht wat ze tot nu toe bereikt hebben:

Motor Vermogen origineel Vermogen getuned Verschil
D2 120 pk/280 Nm 164 pk/373 Nm + 44 pk/93 Nm
D3 150 pk/320 Nm 186 pk/376 Nm + 36 pk/56 Nm
D4 181/190 pk / 400 Nm 231 pk/470 Nm + 41 pk/70 Nm
D5 225 pk/470 Nm 245 pk/530 Nm*  + 20 pk/60 Nm
T2 120 pk/220 Nm (1.5)
122 pk/220 Nm (2.0)
1.5: 160 pk/300 Nm
2.0: 195 pk/300 Nm
+ 40 pk/80 Nm
+ 73 pk/80 Nm
T3 152 pk/250 Nm 195 pk/300 Nm + 43 pk/50Nm
T4 190 pk/300 Nm 240 pk/390 Nm + 50 pk/90Nm
T5 245 pk/350 Nm 276 pk/420 Nm + 31 pk/70 Nm
T6 306 pk n.n.b.
T8 400 pk n.n.b.

* Externe tuningbox, zorgt in de regel voor minder vermogenswinst dan het herprogrammeren van de ECU zelf. Lees hier meer

iSoftloader

De snelheidsbegrenzer wordt ook verwijderd. De kosten voor tuning komen volgens Rica op € 937,75 (incl. btw). Je krijgt er dan een iSoftloader bij, oftwewel een apparaat waarmee je de auto weer origineel kunt maken.