Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Een auto met dieselmotor wordt langzamerhand steeds meer een ongewenste gast, met name in de steden. De reden: fijnstof in de lucht, en dan met name roetdeeltjes.

In onderzoeken wordt een direct verband gelegd tussen een verkorte levensduur van stedelijke inwoners en de hoeveelheid roetdeeltjes in de lucht. Deze miniscule bastards schijnen echte levensverkorters te zijn en moeten derhalve teruggedrongen worden. Dus: oorlog aan de diesel! Te paard! Oh nee, dat geeft weer andere vervuiling…

Overheden

Nee, we willen wel lekker auto blijven rijden. Diverse steden nemen nu wel maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo zijn diesels van vóór 2001 vanaf dit jaar niet meer welkom in het centrum van Utrecht, Rotterdam en andere steden volgen. Vervuilende vrachtwagens waren overigens al langer ‘non gratae‘ in de binnensteden.

Ook op landelijk niveau worden we uit de oudere diesels gepest: voor diesels zonder roetfilter gaat de motorrijtuigenbelasting per 1-1-2020 namelijk met 15% omhoog. Dat betekent voor een diesel in het C-segment (Golf, Astra, Peugeot 308) zo’n 180 tot 225 euro per jaar meer belasting.

Maar het kan erger: in Parijs heeft burgemeester Anne Hidalgo recent de knuppel in het hoenderhok gegooid door dieselauto’s totaal te willen verbannen over 5 jaar. Lekker beleid als de Franse regering de diesel jarenlang stelselmatig gestimuleerd heeft en 65% van de autobezitter in Frankrijk een diesel rijdt. Maar dat was ‘een vergissing’ volgens de beleidsmakers, en ‘zal ongedaan worden gemaakt’. Dus, take that Peugeot, Renault en Citroën! Je kunt je voorstellen dat deze Franse fabrikanten niet echt geamuseerd zijn…

Niet rendabel meer

Ik hoor je denken: moderne diesels zijn toch schoon? Klopt, maar dit komt vooral omdat er allerlei technieken op geschroefd worden om ze schoner te maken en ze te laten voldoen aan de steeds strenger wordende Euro-normen. Denk aan common-rail inspuittechnologie, een roetfilter en nabehandeling van uitlaatgassen met ‘Adblue’ om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te reduceren. En dat is relatief duur. Het halen van de nieuwste uitstootnormen is gewoon makkelijker met een benzinemotor dan met een diesel.

Er komt in de nabije toekomst ongetwijfeld een punt waarop fabrikanten stoppen met de ontwikkeling van het schoner maken van hun dieselmotoren omdat het gewoon te duur wordt om ze te laten renderen ten opzichte van benzinemotoren. Alles hangt af van het alsmaar strenger wordende beleid met betrekking tot de uitstoot. Voorlopig zijn de oudere diesels als eerste de klos.

Europa en India

Met name voor Europa is daarmee een grote verandering aanstaande in het wagenpark, hier rijdt 54 procent van alle personenauto’s namelijk op diesel. In de rest van de wereld is dat minder. India volgt nog met 51 procent, maar in China rijdt daarentegen 99 procent van de auto’s op benzine en in de Verenigde Staten 74 procent. In Japan is de benzinemotor goed voor 79 procent van het wagenpark en neemt de hybride nog eens 19 procent van de rest voor zijn rekening.

De vraag is nu of je volgende auto een diesel wordt? Ik denk dat de kans een stuk kleiner is dan een aantal jaar geleden.