Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Volvo V40 was tot voor kort de kleinste Volvo, maar deze hatchback wordt sinds 2019 niet meer gemaakt en er was bovendien geen opvolger. Ondertussen is de automarkt veranderd, de meeste mensen willen een suv-achtige auto en de trend van het moment is elektrisch. Dus komt Volvo nu met de EX30, een volledig elektrische crossover in het compacte segment. De Zweeds/Chinese auto is een broertje van de Smart #1 en de Zeekr X en wordt ónder de XC40 gepositioneerd, en daarmee is de EX30 de nieuwe kleinste Volvo.

De auto komt begin 2024 naar de Volvo-showroom en ik durf wel te voorspellen dat het een succesvol model wordt in Nederland. Waarom? Omdat a) Nederland nu eenmaal een echt Volvo-land is, b) omdat het model goed doordacht is, en c) een niet al te hoog prijskaartje heeft.

Slimme besparingen

De prijsstelling vanaf 37.000 euro is best scherp te noemen voor een elektrische Volvo. Het Zweedse merk heeft daarvoor hier en daar wel duidelijk op de kosten bespaard, zoals de centrale raambediening in de middenconsole, het enkele centrale scherm a la Tesla Model 3 en het materiaalgebruik. Maar het zijn wat mij betreft geen onoverkomelijke keuzes, want tijdens een korte preview in Vianen kwam het model zeker niet cheap op mij over. Wel compact, het is echt een compacte SUV dus verwacht geen zeeën van ruimte. Maar de ruimte die hij wél heeft wordt goed benut, bijvoorbeeld met slimme vakjes en grote deurpockets. De stoelen zitten goed, daar heeft Volvo een naam hoog te houden. Wel mag de snelheidsmeter meer naar de linker bovenhoek, dat hebben ze dan weer niet goed afgekeken bij Tesla.

Interieur Volvo EX30

Interieur Volvo EX30 met 1 centraal scherm

Single Motor Extended Range

De instapper met 51 kWh-accu kost minder dan 37.000 euro, maar als je wat vaker op de weg zit en/of wat langere stukken rijdt dan zou ik je die afraden. Daar kom je minder dan 300 km ver mee in de praktijk, zeker als het wat kouder is en je regelmatig op de snelweg vertoeft. De duurste versie heeft met 428 pk daarentegen meer vermogen dan goed voor je is. Nee, de Single Motor Extended Range is de versie die je moet hebben. Ruim voldoende vermogen, een accu van 69 kWh, waardoor je een acceptabele range van in de praktijk zo’n 350 km krijgt (mede door de warmtepomp) en sneller laden.

Het AC-laden gebeurt met 22kW en dat is handig, want veel openbare palen ondersteunen deze snelheid, en dan is de accu gewoon sneller weer opgeladen als je hem ergens even aan de paal hangt. DC-laden gebeurt met de Extended range met 153 kW, wat ook gewoon netjes is.

Specificaties Volvo EX30

Specificaties Volvo EX30

Test Volvo EX30 door Autoblog

Wouter Karsen van Autoblog mocht, net als veel andere autojournalisten al even rijden rond Barcelona met de jongste Volvo.

Test Volvo EX30 door Carwow

Mat Watson van Carwow was ook uitgenodigd en reed met de snelste versie. Hij is behoorlijk positief over de meest compacte nieuwe Volvo van het moment.