Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

BMW was er al heel vroeg bij, toen ze in 2011 de volledig elektrische i3 presenteerden. Maar het vooruitstrevende model heeft sindsdien hele lange tijd het elektrische BMW-fort alleen moeten verdedigen. Tot nu, want nu is er een tweede volelektrische BMW, de ix3.

Bestaand ontwerp

Bij het ontwerp is uitgegaan van een bestaand model, in tegenstelling tot de iX (SUV) die later dit jaar/begin volgend jaar is gepland en vanaf de grond af aan als elektrische auto ontworpen is. Dat levert een herkenbare klassieke auto op, met alle voor- en nadelen. Zo rijd je redelijk onopvallend elektrisch, maar profiteer je niet optimaal van het ontbreken van een brandstofmotor, wat namelijk extra ruimte op kan opleveren. Het accupakket is 80 kWh groot (74 kWh bruikbaar), en je komt er in de praktijk zo’n 320 tot 440 km ver mee. De sprint naar 100 km/h neemt 6,8 seconden in beslag met een top van 180 km/h. Kost dat? Vanaf €66.048.

1000 km-test

De Noor Bjørn Nyland heeft de nieuwe BMW onderworpen aan zijn test waarin hij zo snel mogelijk 1000 km aflegt. Dat is een interessante test, aangezien je de efficiëntie en laadsnelheid van de auto test. Immers, een EV die wel snel kan laden, maar niet efficiënt met stroom omgaat, zal eerder weer aan de stekker moeten. En een auto die heel zuinig is, maar niet snel laadt, verliest weer veel tijd bij het laden wat ook resulteert in een hogere eindtijd.

Het blijkt dat de achterwielaangedreven BMW een behoorlijk efficiënte aandrijflijn heeft én snel kan laden. De eindtijd van 10 uur en 30 minuten is net zo snel als een Tesla Model 3 SR+ (2020) en sneller dan de nieuwe Volkswagen ID.4 (2021). Een prima prestatie, en hier komt de ervaring van BMW met EV’s bovendrijven. De tijd kan nog wat scherper als je de test in wat warmere omstandigheden zou uitvoeren, want accu’s houden nou eenmaal niet van kou. Een van de grote nadelen van EV’s.

Een overzicht van alle 1000 km-testen van Bjørn vind je ook hier op Carblogger.nl.