Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Auto Express reed al met de Audi A3 Sportback met 1.6 TDI motor, en nu is het de beurt aan een benzineversie, in dit geval de 122 pk sterke 1.4 TFSI. Carblogger vertaalde ook deze test voor je. @your service!

Net zoals bij de driedeurs A3, start het leveringsprogramma van de vijfdeurs Audi A3 Sportback met de 122 pk 1.4 TFSI motor (de 1.2 TFSI staat overigens te trappelen). Kan deze minst krachtige motor van dit moment potten breken? We reden een rechtsgestuurde UK-uitvoering om het uit te vinden.

Geen slak

Ondanks zijn lage vermogen is de 1.4 TFSI geen slak; je komt lekker weg vanaf stilstand en hij beschikt over prima tussenacceleraties. Hij loopt daarbij zijdezacht, met een zachte turbofluit die je aanmoedigt, wat het tot een heerlijk rijdende auto maakt. De handgeschakelde zesbak is licht te bedienen en past perfect bij deze A3. Er is overigens ook een zeventraps DSG-bak beschikbaar voor € 940 extra. Deze verbruikt een klein beetje minder brandstof (op papier althans).

Het rijcomfort in deze instapuitvoering is prima, hoewel hij een beetje stevig aanvoelt over langzaam genomen drempels. Steviger sportvering is beschikbaar, maar de winst in handling weegt niet op tegen de afname van het comfort. Onze voornaamste kritiek ligt bij de besturing, die is licht en direct, maar geeft weinig feedback.

The Sportback 1.4 TFSI kost € 1190 meer dan de driedeurs, terwijl het brandstofverbruik en CO2-uitstoot iets hoger ligt, nl. 5,3 vs. 5,2 liter/100 km en CO2-uitstoot stijgt navenant met 3g/km tot 123 g/km (goed voor 20% bijtelling mits besteld voor 1-1-2014).

Het voordeel, los van makkelijkere toegang tot de achterbank, is meer beenruimte achterin en 380 liter bagageruimte – identiek aan die van de nieuwe SEAT Leon. Standaard op deze uitrusting op het SE-model (CB: ongeveer vergelijkbaar met Attraction in NL) omvat 16-inch aluminium velgen en een spoiler, terwijl er zich binnenin een 5.8-inch kleurendisplay bevindt met de Audi Music Interface om je iPod of iPhone mee te verbinden, plus Bluetooth.

Audi staat bekend om zijn interieurs; de Sportback is net zo solide als hij stijlvol is, met zilverkleurige inleg, knoppen op het stuur en comfortabele ondersteunende stoelen.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het is mogelijk om gaten te schieten in dit instapmodel, maar als je het totaalplaatje bekijkt is het moeilijk om niet onder de indruk te raken. De motor is soepel, reageert vlot op het gas en is zuinig. De auto is makkelijk te parkeren in de stad en leuk om mee te rijden op binnenwegen. Het enige probleem is dat dezelfde motor, met hetzelfde vermogen en brandstofverbruik ook in de nieuwe VW Golf te koop is, en dan voor flink minder geld. Echter, als je bent gevallen voor de nieuwe A3 Sportback (en dat kan ik me goed voorstellen), dan is de 1.4 TFSI een betaalbare manier om je droom te realiseren.

Conclusie: 4 van 5 sterren

We waren al vol lof over de A3 Sportback wat betreft bruikbaarheid en premium gevoel, en deze 1.4 TFSI versie is een van de beste all-rounders in het assortiment. Hij is rustig en comfortabel in de stad, en ook in staat tot stevige prestaties op een B-weg. Een paar belangrijke premiumfuncties behoren niet tot de standaarduitrusting, maar de toonaangevende bouwkwaliteit maakt dat goed.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Foto’s

Bron: AutoExpress, fotocredits: Otis Clay