Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

We zijn in 2023 aanbeland en na jaren van superlage bijtelling voor (deels) elektrisch aangedreven auto’s begint het bijtellingsbedrag voor de zakelijke rijder serieus op te lopen. Niet alleen het bijtellingspercentage voor EV’s stijgt elk jaar maar nieuwe auto’s zijn ook gewoon flink duurder geworden de afgelopen jaren. Met stijgende bijtelling begint het interessanter te worden om je auto puur zakelijk te gebruiken óf je eigen auto in te zetten voor zakelijke ritten met kilometervergoeding.

Administratie?

Willen jullie meer of minder administratie? Minder, minder, minder! Dat is een open deur natuurlijk. Kilometerregistratie kan echter aardig wat administratie opleveren. Als je met je eigen auto zakelijke ritten maakt, kun je deze vanaf 2023 declareren tegen belastingvrije 21 cent per km, maar moet je een rittenregistratie kunnen overleggen. Als je een auto van de zaak rijdt en geen bijtelling wilt, dan mag je maximaal 500 km per jaar privé rijden. Hiervoor moet je voor de belastingdienst een sluitende kilometerregistratie kunnen overleggen. Kortom: aardig wat administratie. Dan kan een app als Psngr (passenger) werk uit handen nemen. Ik kreeg de kans om deze app uit te proberen.

Hoe werkt de app?

Psngr kan geïnstalleerd worden op zowel een iPhone als een Android-toestel. Bij de installatie moet je de app toegang geven tot je locatie. Als je vervolgens begint te rijden, dan zal de app de rit automatisch registreren.

Rit wordt gemonitord

Dat werkt eigenlijk best goed. Het werkte het beste met de USB-beacon die ik ook mocht uitproberen. Dit kleine Bluetooth Low Energy-apparaatje steek je in een vrije USB-poort in de auto, en zodra de app de beacon ziet, gaat hij verbinden. Voordeel is dat de registratie preciezer wordt en het batterij zou schelen. De app wil namelijk continu op de achtergrond je locatie weten, wat logisch is want hij moet weten wanneer je aan een autorit begint, maar dat heeft impact heeft op de batterijduur van je telefoon.

Je begint te rijden, en zodra je bent gestopt krijg je een melding in je scherm om te classificeren. Als je vervolgens bent gestopt moet je de rit categoriseren met de tags #prive of #business.

De app detecteert ook of je aan het lopen of fietsen bent, en dit kan je uitsluiten. De app kan ook nieuwe ritten automatisch categoriseren op basis van eerdere gecategoriseerde ritten. De ritten worden gecategoriseerd opgeslagen, en kun je ook via de website van Psngr inzien en downloaden als PDF, Excel of CSV.

Ritregistratie Psngr-dashboard

Ritregistratie Psngr-dashboard

Rapportage Psngr

Rapportage Psngr

Voor de ritregistratie voor de bijtelling moeten per rit de begin- en eindstand van de kilometerteller genoteerd worden (zie Rittenregistratie Belastingdienst). Deze gegevens kun je aanzetten in het rapport.

Het is ook mogelijk om handmatig ritten toe te voegen, mocht je je telefoon vergeten zijn of wat voor reden dan ook.

Abonnement

Je kunt gratis 40 ritten per maand registreren met 1 maandelijks overzicht. Als je meer ritten wilt registreren of meer overzichten creëren, moet je een abonnement nemen van 72 euro per jaar ex. btw. Dat is iets duurder dan bijv. Flitsmeister, maar toen ik de 2 apps naast elkaar draaide, functioneerde Psngr in combinatie met hun beacon beter dan Flitsmeister met de Two.

Het grote voordeel van een dergelijk systeem in mijn ogen is de flexibiliteit. De dongle kun je in een andere auto overzetten, of meerdere dongles gebruiken. Zo hoef je geen dure tracking-apparatuur in te laten bouwen. Bovendien kun je ritten met de fiets of trein ook registreren in dezelfde app. Handig wanneer je verschillende vervoermethoden gebruikt voor je zakelijke ritten.

Kortom: probeer het eens uit op Psngr.