De app van Flitsmeister kennen we allemaal wel. Het melden van flitsers is echter al lang niet meer de enige functie van de populaire app. Waarschuwingen genereren voor gevaarlijke situaties op de weg, vertragingen, signaleren van hulpvoertuigen in je buurt, navigatie, parkeren en zelfs ritregistratie kun je met de app van het Veenendaalse bedrijf. Kortom, onmisbaar voor de Nederlandse automobilist. Maar je moet de app dan wel aanzetten natuurlijk als je wegrijdt. Dat wordt nog wel eens vergeten.

One, Two….

De TWO is het tweede hardware-product van Flitsmeister na de ONE om te koppelen aan de Flitsmeister-app. De Two is is afgeleid van het vergelijkbare product van het Deense Saphe, net als de One. Net als bij de One kun je de app zo instellen dat hij automatisch start zodra hij verbinding maakt met de Two. Handig voor mensen die geen Apple Carplay of Android Auto hebben en de telefoon in de broekzak houden of op een plek waar je niet makkelijk het scherm kan bekijken of bedienen, zoals een draadloze laadplek. Of als je gewoon een extra signalering wilt die in het oog springt. Of als je vindt dat Flitsmeister goed werk verricht, etc. Suit yourself. De Two voor deze test werd beschikbaar gesteld door Flitsmeister (de One had ik zelf al gekocht).

Het verbinden met de Two gaat makkelijk. De Flitsmeister-app leidt je door het proces met een paar duidelijke stappen, en je kunt de Two zelfs testen na het verbinden. Hét voordeel van de Two is dat er nu naast het bekende geluidje (dat identiek is aan de One), ook icoontjes op een schermpje krijgt te zien met daarin het type melding en evt. een snelheid.

De Two wordt geleverd met twee houders en een 3M dubbelzijdige kleefstrip. Je kunt het apparaatje zo onder verschillende hoeken ergens op een voor jou ideale plek plakken. Je kunt ook de houder aan de achterkant van de Two afklikken en omdraaien. Zo kun je de Two bijvoorbeeld tegen je voorruit of hemelbekleding plakken. Maar je kunt natuurlijk ook een houder als deze voor het ventilatierooster kopen en de Two daar op plakken.

Hoppa, rijden maar

Normaal verschijnt er een groene smiley in het schermpje, net als in de app. De Two zorgt ervoor dat Flitsmeister  aan gaat zodra je een rit gaat maken, wat in te stellen in de app. Zo weet je zeker dat je nooit meer een waarschuwing mist, ook niet bij de korte ritjes.

Groene smiley: alles paletti

Groene smiley: alles paletti

Melding permanente flitser

Melding permanente flitser

Het apparaatje produceert een pieptoon in de buurt van een verkeerssituatie.Die pieptoon had voor mij nog wel wat harder gekund, bijvoorbeeld bij veel rijgeluiden. Het kleurendisplay toont het icoon van de waarschuwing en de maximum snelheid. Je kunt op één van de 2 grote knoppen drukken om een verkeerssituatie te bevestigen of te melden. Met de blauwe linkerknop kun je een flitser melden, en met de rode knop een incident. Flitsmeister zegt op hun website dat bij een toekomstige update er meerdere meldingen worden toegevoegd. De app heeft namelijk veel meer meldingsmogelijkheden. Handig zou ook zijn om de toegestane snelheid ipv een groene smiley te tonen.

Vervelend is dat in eerste instantie het automatisch opstarten niet goed werkte. Dat kan volgens FM verschillende oorzaken hebben die niet altijd aan het product te wijten zijn. Zo is er bijvoorbeeld de batterij-optimalisatie van een Android-toestel. Dat kan er voor zorgen dat de app niet meer automatisch start en verbindt met de Two zodra je in de auto stapt. Zou handig zijn als de Flitsmeister-app detecteert of dat het geval is, en het automatisch kan verhelpen voor je. Maar goed, ik heb het zelf gefixt en daarna werkte het, maar ik heb toch regelmatig een situatie gehad dat hij niet automatisch verbond. Niet handig, maar het is onder de aandacht van FM.

Voor iOS meldt Flitsmeister dat er een bug in iOS 15 zit, die automatisch opstarten verhindert. Dat wordt opgelost in iOS 15.3, die zich op moment van schrijven nog in de bètafase bevindt en waarschijnlijk begin 2022 gereleased wordt.

Oplaadbare batterij

De Flitsmeister-app gaat in standby na 5 minuten niet gebruikt te zijn, en je ziet dan ook op de Two in standby gaat. Het schermpje op de Two gaat vervolgens na een paar minuten uit, maar gebruikt uiteraard een klein beetje batterij om snel weer actief te zijn. De Flitsmeister Two heeft daarom een oplaadbare ingebouwde lithium batterij, die ongeveer een maand meegaat en op te laden is met een (optioneel) micro-USB-kabeltje. Dat is wel een verschil met de One, want daar gaat de batterij langer van mee, namelijk 2 jaar. Maar ja, die heeft dan ook geen schermpje. In de Flitsmeister-app ziet je ook netjes de status van de batterij, ook van de One trouwens.

Net zoals de app werkt de Two overal binnen Europa. Ik weet alleen niet of in Duitsland het verstandig is om het apparaatje te gebruiken als je geen bijrijder naast je hebt zitten, die hem wel mag bedienen volgens de wet. Maar goed, de boete is 75 euro, en de pakkans klein dus dat valt nog wel te riskeren. Zie ook de Flitsmeister-website.

Pro nodig

De Two kost €79,95, en dat is nog best wat geld, maar ook weer niet de wereld. Verkeersboetes zijn relatief veel duurder voor wat je krijgt…. ;-). Nog een verschil met de One: je hebt voor de Two het Pro-abonnement nodig. Daarom krijg je standaard één jaar Pro bij de Flitsmeister TWO, ter waarde van bijna 18 euro (1,49 per maand). Voor een tientje extra krijg je er nog een jaar Pro bij. De app is recent bijgewerkt, naast geen reclame meer kun je de flitshistorie bekijken en zit er nu een feature bij om een boete aan te vechten vanuit de app. Handig! Al met al vind ik het een leuke upgrade ten opzichte van de One.

De Flitsmeister koop je op de website van Flitsmeister zelf, of bij Bol.com (bijv. als je een cadeaukaart hebt gekregen met Kerst ;-))