Iets wat al lang geleden strafbaar gesteld had moeten worden is vandaag toch eindelijk crimineel verklaard door het (demissionaire) kabinet: het terugdraaien van de kilometerteller.
Het wetsvoorstel om het frauderen met de teller strafrechtelijk te verbieden gaat binnenkort naar de Tweede Kamer en het is de bedoeling dat het verbod in 2014 ingaat.
Fraude met kilometertellers kost consumenten jaarlijks 150 miljoen euro. Voor verzekeringsmaatschappijen en de overheid liggen de kosten nog hoger. In 2009 bleek uit een onderzoek dat bij 5 procent van de auto’s de teller is teruggedraaid. Verkopers kunnen meer geld vragen voor een auto omdat deze met een lagere kilometerstand minder gebruikt lijkt. Ook is de verzekeringspremie lager als er minder met een auto is gereden.
Tweede Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA is blij dat “het gesjoemel met de teller nu eindelijk strafbaar wordt gesteld”. Eerder maande Kuiken minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om haast te maken. De PvdA stelde anders zelf een initiatiefwet in te zullen dienen. Ook de VVD en het CDA maanden in juni nog tot spoed.
Verplicht
Ik hoor je denken: hoe gaan ze dit verbod controleren? Nou, men heeft bedacht dat autobedrijven en garages verplicht worden om vaker de kilometerstanden van auto’s door te geven aan de RDW. Dat moet onder meer als de tenaamstelling wordt veranderd en als er grote reparaties worden uitgevoerd.
De vraag is natuurlijk of dit voldoende is. Ik zou er voor pleiten om bij elk garagebezoek verplicht de kilometerstand door te geven en een systeem als in België in te voeren, waarbij de verkoper wordt verplicht bij de verkoop een Car-Pass mee te leveren. De verkoper, particulier of professioneel, dient een voertuig altijd inclusief Car-Pass te verkopen. Ook de instroom van data naar de centrale gegevensbank is verplicht. Bij onderhoud, reparatie en keuring moeten erkende voertuigbedrijven het chassisnummer en de kilometerstand verplicht doorgeven.
Hier in Nederland hebben we natuurlijk de Nationale Auto Pas, maar die is niet verplicht. Nog mooier zou naar mijn mening een overkoepelend Europees systeem zijn, dat zou een stuk meer zekerheid geven, bijvoorbeeld als je een auto importeert.
Bron: nu.nl