De Ora wat? Dat denk je nu waarschijnlijk, en ik neem het je niet kwalijk. Ora is een hier nog onbekend EV-merk van Great Wall Motors. Chinees dus, maar wel met banden met BMW. Het feit dat auto’s uit China komen hoeven we trouwens niet gek meer te vinden in 2022. Er rijden hier al zat Made In China-Tesla’s, Polestars en MG’s rond.

Ik voorspel zelfs dat met de huidige brandstofprijzen de komende jaren mensen massaal gaan overstappen uit hun benzinestokers naar goedkope EV’s van Chinese makelij. Zeker voor stadsauto’s, die in EV-vorm ideaal zijn. Dat zou wel eens een modelletje als deze Ora Cat kunnen zijn, maar dat hangt erg van de prijsstelling af…

Eerste indruk

De Cat wordt verkrijgbaar met een 170 pk/250 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De stroom komt uit een accupakket van 48 kWh of 63 kWh, wat de auto een range geeft van respectievelijk 300 of 400 WLTP-kilometers. Dat is netjes. Ook netjes is de binnenruimte, want hoewel de auto compact lijkt, biedt hij behoorlijk wat binnenruimte, dankzij het feit dat de auto als EV ontwikkeld is. Meer dan een Renault Zoe bijvoorbeeld.

Het Britse What Car maakte onlangs een eerste indruk-video van het katje.

De Cat zou met 80 kW opgeladen moeten kunnen worden. De afwerking van het interieur staat op een hoog niveau. Zo op het oog beter dan dat van de Volkswagen ID 3.

Range test

EV-vlogger Bjørn Nyland heeft al gereden met de Ora Cat. Dit was wel in Thailand, met een rechtsgestuurd exemplaar en op max. 50 kW snelladers, maar je krijgt al wel een indruk van het karretje.

Prijs van de Ora Cat is nog onbekend, maar er gaan geluiden op van een prijs net iets boven de 30.000 euro, een prijssegment waar op dit moment nog weinig merken een EV aanbieden met behoorlijke binnenruimte én dito bereik. Maar om écht een knaller te worden, zal de prijs nog wel wat lager moeten vrees ik. Wellicht helpt de EV-subsidie of een lage private lease-prijs?