Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Elektrische auto’s hebben de toekomst volgens velen. Dit jaar komen bovendien nieuwe modellen van o.a. Volkswagen, Opel en Peugeot op de markt. Maar hoe doet de huidige generatie het? Dat ligt er maar aan welk model je probeert, maar de nieuwe Renault Zoe blijkt geen ster in langere reizen. Het blijkt, ondanks de goede praktijkrange van meer dan 300 km namelijk best een opgave om met dit karretje zo snel mogelijk een lange afstand, zeg 1000 km, af te leggen…

1000 km challenge

Er is naast range namelijk nog een ander belangrijke eigenschap om snel lange afstanden te kunnen afleggen met een EV: laadsnelheid. Die blijft voor deze elektrische Renault steken op max. 50 kW. Dat is niet veel, wat EV-vlogger Bjørn Nyland laat zien op zijn YouTube-kanaal. De grappige (nein! Shiiiit) Thaise Noor heeft een 1000 km challenge als test bedacht waarbij hij zo snel mogelijk 1000 km aflegt, al surfend van snellader naar snellader, meestal van Ionity. Deze kunnen tot wel 350 kW leveren, maar de Zoe slikt dus niet meer dan 50 kW DC via de CCS-aansluiting. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd en dan duurt zo’n roadtrip wel erg lang, namelijk 14 uur en 35 minuten. 100 kW wordt toch wel de standaard voor deze klasse in 2020, en dat is wat concurrenten Opel Corsa-e en Peugeot e-208 ook (gaan) leveren, dus daar gaat de Renault flink last van krijgen.

Andere kandidaten

Ok, maar hoe doet de Renault Zoe het tegenover andere elektrische auto’s die Bjørn al eerder getest heeft in zijn 1000 km challenge? Dat kun je zien in deze dagelijks bijgewerkte tabel. Hieruit blijkt dat het tegenwoordig mogelijk is om binnen 10 uur de 1000 km af te leggen (Tesla Model S Long Range). Bijna net zo snel als een plugin op fossiele brandstof.