Elektrische auto’s zijn een hit, momenteel vooral onder zakelijke rijders vanwege de korting op de bijtelling. Voor particulieren is het voorlopig nog even wachten op een subsidieregeling, want ze zijn doorgaan behoorlijk prijzig in aanschaf. Je zit al snel boven de 40.000 euro voor een beetje auto. Dan valt het wel op als een merk een goed uitgeruste, compacte elektrische SUV, in dit geval de MG ZS EV, op de markt brengt voor 30.000 euro. Voor zakelijke rijders is dat met lage bijtelling een koopje!

Brits? Nope, Chinees!

Het van oorsprong Britse sportwagenmerk MG is sinds 2007 in handen van SAIC, een van de grootste autofabrikanten in China. En laten die nou net onder de beroemde Britse naam een SUV op de markt brengen. Iets waarvoor de oorspronkelijke merkoprichters zich waarschijnlijk in hun graf omdraaien, maar we zijn toch al alle schaamte voorbij op dat gebied. Qua productiepower kunnen die Chinezen echt wel wat: liefst 7 miljoen auto’s heeft deze fabrikant vorig jaar op aarde gezet, en daarmee is het nummer 7 op de lijst van grootste autofabrikanten van de wereld. En ze hebben serieuze plannen met het MG-label.

Achterzijde MG ZS EV

Achterzijde MG ZS EV

Alleen creativiteit is blijkbaar geen sterk punt van de ontwerpers. Je ziet aan allerlei onderdelen dat ze gewapend met camera’s en meetlinten bij o.a. Volkswagen, Mazda en Hyundai op bezoek zijn geweest. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen zullen we maar zeggen. Maar hoe rijdt deze elektrische prijsvechter?

Test MG ZS EV door ANWB (24 dec 2019)

Frank Buma van de ANWB reed met compacte elektrochinees, en zette hem tegenover de vernieuwde Renault Zoe. De MG blijkt een stuk ruimer, alleen is de besturing vrij licht en de vering week. Iets wat Aziaten wellicht prettig vinden, maar Europeanen zijn anders gewend.

Test MG ZS EV door Autoweek (4 dec 2019)

Mark Klaver van het magazine AutoWeek reed met de MG ZS EV, en vindt het bepaald geen slechte auto. Alleen dat bereik van 263 km (ongeveer 225 km in de praktijk) valt toch een beetje tegen en de laadopening is niet echt praktisch.

Test MG ZS EV door DrivingElectric (25 okt 2019)

Het Britse kanaal DrivingElectric reed ook met de elektrische SUV van MG. Hoewel de auto briljant veel biedt voor het geld, is er helaas geen app om op afstand de laadstatus te zien, is er relatief veel rijgeluid en laadt de auto langzamer dan concurrenten.

Specificaties

  • Prijs vanaf: € 29.900,- (Comfort) en € 31.990 (Luxury)
  • Brandstof: Volledig elektrisch
  • Accucapaciteit: 44.5 kWh
  • Laadsnelheid: 7,4 kW / 80 kW DC
  • Actieradius: 225 km
  • Topsnelheid: 140 km/u
  • 0 – 100 km/u: 8,5 sec
  • Bagageruimte: 470 liter
  • Garantie: 5 jaar of 150.000 km op de auto, voor de aandrijflijn inclusief batterij: 8 jaar of 150.000 km. 10 jaar garantie op het doorroesten van binnenuit
  • Levering door van Mossel Groep