Terwijl de wereld opwarmt en de miljardairs van deze wereld bezig zijn met een wedloop naar de ruimte, zijn er ook ondernemers die wél bezig zijn met hoe we met zo min mogelijk uitstoot lange afstanden op onze planeet kunnen afleggen.
Zoals Lex Hoefsloot, de oprichter en CEO van Lightyear. Als student aan de TU Eindhoven won hij met zijn team in 2013 de Solar Challenge, waarbij auto’s (of beter: vehikels) puur op zonne-energie 3000 km dwars door Australië rijden. De zon levert veel energie én deze energie is gratis dus hier gebruik van maken is een no-brainer. Daarom heeft de Hyundai Ioniq 5 ook zonnepanelen in het dak. Maar een full-size auto volledig op zonne-energie laten rijden is andere koek. Dat vergt namelijk heel veel energie, en dat leveren de zonnepanelen gewoon niet, zelfs niet als je de hele auto vol legt met ultraefficiënte zonnecellen. Dus heeft het eerste model van Lightyear ook een 60 kWh accupakket aan boord. Zo kan er zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van zonne-energie, kan overtollige energie als je niet rijdt in de accu worden opgeslagen én kan er gewoon geladen worden bij een laadpaal. Het doel is zo veel mogelijk te rijden op de gratis energie. Dat resulteerde in een extreem efficiënte auto, de Lightyear One.
Testwerk
De auto is bijna af en breekt records. De Lightyear One is getest op de Aldenhoven Testing Center in Duitsland, en daar is er al 710 km gehaald op 1 acculading. Dat is bijna het dubbele van wat een Tesla Model 3, een van de meest efficiënte EV’s van dit moment, op dezelfde acculading zou moeten kunnen halen. De auto heeft 4 elektromotoren, 1 in elk wiel. Dat is voor de efficiëntie een goed idee, maar zou de wielen ook zwaarder maken, wat normaliter slecht nieuws is voor de wegligging. Immers, een licht wiel (laag onafgeveerd gewicht) kan de hobbels in de weg makkelijker volgen dan een zwaar wiel. We gaan zien hoe dat in de praktijk opgelost gaat worden.
Tweakers mocht rijden met een Lightyear One-prototype, hun videoverslag bekijk je hieronder.
Er zal nog wat finetuning en diverse crashtests uitgevoerd moeten worden, en dan zou de auto gereed moeten zijn voor productie bij het Finse Valmet Automotive. Wil je er een dan gaat je dat liefst 150.000 250.000 euro kosten. We gaan deze auto dus niet zoveel op de Nederlandse wegen zien. Sowieso omdat Nederland nou niet echt het land bij uitstek is om op zonne-energie te rijden.
Tesla met zonnepanelen
Lightyear is expert in de combinatie zonnepanelen en auto’s en dus zou het niet vreemd zijn als ze technologie gaan leveren voor andere fabrikanten. Zo is er al een Tesla Model 3 gespot met een naadloos geïntegreerd dak met zonnepanelen. Als dit een aantrekkelijk geprijsde optie wordt, dan zou dit een ideale oplossing zijn om de auto voor te koelen, of te verwarmen in de winter (mits de zon schijnt natuurlijk).