Hoewel we in 2022 een recordhoeveelheid zonuren hebben gehad, zullen we deze zonneauto, de Lightyear 0 niet veel gaan zien in Nederland. De reden: zijn prijs van 250.000 euro, waarmee het een speeltje voor de rijken is. Maar hoe gaaf is het dat een Nederlands bedrijf dit product op te markt brengt! Deze auto dient, net als Tesla’s eerste Roadster als pionier voor nieuwe techniek. Een voorbode voor goedkopere modellen en doorontwikkeling van de technieken die nodig zijn om een gezinsauto superzuinig te maken én op gratis zonne-energie te laten rijden.
Zaragoza
De Lightyear 0 (het prototype heette nog Lightyear One) is bijna productieklaar, en eind juni mochten de eerste journalisten ermee rijden. En hoewel we hier dus flink wat zon hebben gehad in 2022, koos Lightyear toch voor een locatie met nog meer zongarantie in Noord Spanje om te laten zien hoe weinig kWh er nodig zijn uit de accu om daar rond te rijden. De futuristisch ogende 0 is namelijk voorzien van maar liefst 5 vierkante meter zonnecellen en die kunnen tot 70 km per dag range toevoegen. Als de zon schijnt natuurlijk.
Test Lightyear 0 door Bright
Bram van Bright reviewt meestal wat kleinere elektrische vehikels, maar hij mocht naar Zaragoza afreizen, en maakte een leuke vlotte video over de Lightyear 0.
Test Lightyear 0 door Fully Charged
Als je op zoek bent naar wat meer diepgang door een EV-expert zonder saai te worden is onderstaande video van het Britse EV-kanaal Fully Charged een aanrader.