De 4e generatie van de Toyota Prius is wederom zuiniger dan zijn voorganger, en zou, volgens de fabrikant ook een stuk beter moeten rijden. Is dat ook zo?

Nieuw platform

De vorige Prius (generatie 3) was op zichzelf een prima auto: zuinig, betrouwbaar en redelijk ruim (of je hem mooi vind of niet laten we even buiten beschouwing). Ik ben zelf het hybridesysteem van Toyota (wat ook in de Lexus CT200h ligt) gaan waarderen tijdens een testrit van 2000 km, maar een lekkere rijdersauto vond ik het niet, en ik ben niet de enige. De Japanners hebben geluisterd naar de kritieken, en de nieuwe Prius gestoeld op een nieuw platform, het Toyota New Global Architecture (TGNA), wat de rijeigenschappen zou moeten verbeteren. Ook het vaak bekritiseerde loeien van de motor i.c.m. de CVT-automaat zou verminderd zijn.

De automagazines reden al met de nieuwe Prius (dus zonder plug-in, een uitstoot van 70 gram CO2 en daardoor voor zakelijke rijders “gewone” bijtelling van 21%) en zijn overwegend positief, maar er zijn ook kritiekpuntjes. Bekijk hun video’s hieronder, met de meest recente bovenaan.

Test Prius 4 door de Consumentenbond

De Consumentenbond reed met de nieuwe Toyota Prius, en deze video vind je hieronder.

Test Prius 4 door ANWB

Frank Buma van de ANWB reed eveneens met de zuinige middenklasser rond het spookstadje Doel, bij Antwerpen. Zijn verhaal zie je in de onderstaande video.

Test Prius 4 door Autovisie

Werner Budding van Autovisie zet de nieuwe Japanner naast de 1e generatie van de Prius en zo leren we onder andere dat “Prius” staat voor “voorloper” in het Latijn.

Test Prius 4 door Autoweek

Marco Gorter van Autoweek reed in februari al met de Prius. Zijn verslag zie je hieronder.