Nieuwe auto’s moeten vanaf 2015 een systeem krijgen waarmee automatisch 112 wordt gebeld bij ongelukken. Op deze manier halveert de tijd die verstrijkt voor ambulances en politie op de plaats van het ongeval zijn en kunnen honderden levens per jaar worden gered.

eCall

Werking eCall

Hulpdiensten zijn door eCall sneller op de plaats van het ongeluk

eCall

‘Het eCall-systeem belt bij een auto-ongeluk direct het alarmnummer. Bijna heel Europa doet nu mee.’ Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) zal het plan donderdag presenteren, schrijft de Volkskrant. Een vrijwillige invoering van het plan heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Het systeem is in slechts 0,7 procent van Europese auto’s geïnstalleerd.

Duur

Vooral Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, Ierland, Letland en Malta verzetten zich tegen de invoering van het zogeheten eCall-systeem. De landen vinden de apparatuur te duur. Het systeem maakt een auto namelijk 100 euro duurder.

Ecall is medeontwikkeld met Europese subsidies. De Europese Commissie schatte twee jaar geleden in dat met het belsysteem het aantal verkeersslachtoffers daalt met 2.500. Bovendien kan de rijbaan eerder worden vrijgemaakt, wat filevorming zou voorkomen.

Knop

Het systeem belt bij een ongeluk automatisch noodnummer 112. Hierbij wordt de exacte positie van het voertuig, het type en de rijrichting doorgegeven aan de hulpdiensten. Politie en ambulance kunnen hierdoor sneller ter plekke zijn. Ecall kan ook handmatig worden geactiveerd door een inzittende van het voertuig door middel van een knop.

Lidstaten moeten garanderen dat meldcentrales de eCall-oproepen kunnen afhandelen. Telefoonmaatschappijen mogen geen kosten in rekening brengen voor het automatische telefoontje.