Standaard worden de Tesla Model 3 SR+ en Long Range uitgeleverd met een set 18-inch velgen met Aero-wieldoppen. Deze fraaie wieldop zorgt er voor dat de auto aerodynamischer is, en dus verder op een acculading komt. Ze moeten echter gedemonteerd worden als je sneeuwkettingen om de banden wilt leggen. Bovendien zijn er veel Model-3 berijders die niet houden van de looks van deze wieldoppen. Die hebben geluk, want onder de wieldop zit een fraaie antraciet 18 inch lichtmetalen velg. Als je de doppen er afhaalt ziet dit wiel er echter niet optimaal uit. Het blanke metaal van de centrale naaf en de bouten is zichtbaar, wat zorgt voor een onafgewerkte look. Gelukkig heeft Tesla (en andere fabrikanten) zich dat ook gerealiseerd, en bieden daarom een set afdekkapjes aan, de “Aero Cap Kit”. Hoe je deze monteert heeft Carblogger.nl voor je uitgeprobeerd.
Wieldop demonteren
De wieldop is van plastic en klik je redelijk eenvoudig van de velg af. Gebruik een beetje kracht om deze los te trekken, maar niet te veel uiteraard. Nu wordt de kale velg zichtbaar. In het geval van deze auto zaten de doppen er ruim 18.000 km op. Je ziet dat er wat vuil en oppervlakkige roest op de naaf zichtbaar is.
Boutdopjes en afdekkapje plaatsen
De officiële set bevat per wiel 5 afdekdopjes die je over de kale metalen bouten heen kan schuiven. Het meegeleverde “trekkertje” is om ze er weer af te krijgen.
Het afdekkapje met de “T” voor de centrale naaf kun je in de centrale opening plaatsen. Hierbij is het wel zo netjes als de T’s op dezelfde plek staan op alle wielen natuurlijk. Met een kleine tik met de hand op het plaatje klik je ze vast in de opening.
Et voilà, “nieuwe” wielen, met een hele andere look.
Configuratie wijzigen
Nu de wielen van de Model 3 een andere configuratie hebben, heeft dit invloed op de actieradius. Bovendien ziet de auto er anders uit. Gelukkig heeft Tesla hier al rekening mee gehouden, en je kunt de configuratie dan ook wijzigen. Dit doe je door te gaan naar Service -> Wielconfiguratie, waar je “18” Aero Cap Kit” selecteert. Als je vervolgens het configuratiescherm sluit, zal de auto herstarten om de wijziging door te voeren. De avatar van de auto zal nu zonder wieldoppen getoond worden op het centrale scherm en in de Tesla-app. Netjes!
Nu moet je nog wel even de wielen reinigen, want ze komen redelijk vies onder de doppen vandaan. Hoe je dat optimaal doet is hier beschreven.
De velgen staan ‘m goed, maar het is ook een tikkeltje onzuiniger. Het verschil in verbruik tussen de twee wielconfiguraties heb ik beschrijven in dit artikel.
Overigens is er inmiddels een ander model wielkapje uitgekomen, Aero-wieldoppenset 2.0. Deze heb ik aangeschaft en gemonteerd, maar (nog) geen test mee gedaan. Ik verwacht nauwelijks verschil met de oude wieldopset, hoewel het centrum van de velg nu wel gestroomlijnder oogt. De avatar is nog niet beschikbaar in de software, maar dat lijkt me een kwestie van tijd.
Wieldoppen monteren
Om de wieldoppen weer terug te plaatsen moet je het centrale afdekkapje met de “T” er weer er uit halen. Dit gaat het makkelijkst met een zuignap als deze, die ook gebruikt worden voor reparatie van mobiele telefoons.
Vervolgens plaats je de Aero-wieldop waarbij je er op moet letten dat je de uitsparing in de dop voor het ventiel uitlijnt met het ventiel.
Nu je de wieldoppen hebt geplaatst, moet je natuurlijk ook weer even de avatar aanpassen onder Service -> Wielconfiguratie.