Het is weer een tijdje geleden dat het Europese bandenlabel werd geïntroduceerd (2012). De EU streeft naar een verlaging van de CO2-emissie van het Europese verkeer. Het nieuwe bandenlabel dat deze maand geïntroduceerd is zou kopers moeten helpen een bewustere keuze te maken en fabrikanten moeten stimuleren hun producten te optimaliseren.

Nieuw label

Per 1 mei 2021 hebben alle nieuwe banden een nieuw bandenlabel gekregen. Het design van het label is aangepast, met duidelijkere classificatie voor grip op nat wegdek, zuinigheid en externe geluidsproductie. Ook zijn er nieuwe pictogrammen voor verschillende typen winterbanden. Tenslotte kan er met de QR-code online informatie opgezocht worden in de EU-productdatabase.

verschillen bandenlabel 2021

Verschillen oud vs. nieuw bandenlabel 2021

Herstructurering

Qua zuinigheid worden banden nu ingedeeld in 5 in plaats van 7 klassen: A tot en met E. Hierbij is A het meest en E het minst zuinig. (Natuurlijk wordt er hierbij uitgegaan van een juiste bandenspanning, want een half lege zuinige band is niet zo zuinig)

De classificatie van de remweg bij natte omstandigheden is ook geherstructureerd in A tot en met E. Winter- of vierseizoenenbanden krijgen bovendien een symbool voor grip op sneeuw en ijs, terwijl het afrolgeluid buiten de auto voortaan met de letters A, B of C wordt aangegeven naast een vermelding van het aantal decibellen.

Vredestein legt het nog eens uit in deze video.

Testen

Allemaal leuk en aardig, maar er wordt een heleboel niet weergegeven op het label. Eigenschappen die ook zeer belangrijk zijn voor een autoband: grip op verschillende ondergronden, remweg, slijtvastheid, geluid in interieur. Als je puur afgaat op het bandenlabel, kun je nog steeds een band kopen die goed scoort op de 3 criteria, maar voor de rest bagger is. Kijk maar eens in de onderstaande tabel wat het label allemaal niét weergeeft.

Criteria bandentest vs bandenlabel

Het advies is dan ook: sla er een echte bandentest op na om te zien hoe een band écht presteert.