Heico is specialist in het tunen van Volvo’s, dus ook de V40 ontsnapt niet aan de jeukende handen van de Duitse tuner.

In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk heeft Heico zelfs een overeenkomst met de importeurs, waar Heico’s chiptuning met behoud van fabrieksgarantie geïnstalleerd kan worden. Helaas is deze verbintenis er niet met de Nederlandse importeur, die gaat vol voor Polestar.

Nu zijn er meer tuners (bijv. Rica) die wel raad weten met je Volvo V40, maar bij Heico blijft het niet bij motorische tuning; ze maken desgewenst het uiterlijk van je Zweedse hatchback een stukje minder braaf.

Pirelli Edition

Zo kun je je V40 laten ombouwen naar een Heico V40 Pirelli-editie, die ter gelegenheid van 50 jaar Pirelli in Duitsland is bedacht. Deze aangeklede V40 is uiteraard voorzien van Heico’s motortuning. Zo levert de 1.6 Turbo in de V40 T3 in plaats van 150 pk en 240 Nm nu 200 pk en 300 Nm. Daardoor sprint hij 0,9 seconden sneller naar de honderd, en ligt de top nu op 230 in plaats van 210 km/u.

Om de motorprestaties visuele kracht bij te zetten is de speciale V40 aangekleed met Heico’s 19 inch VOLUTION® VII wielen, natuurlijk met Pirelli’s er op, en wel P Zero’s in de maat 235/35R19. Verder levert Heico desgewenst een uitlaatsysteem met 4(!) pijpen, een bodykit en kan je V40 30 mm worden verlaagd. In het interieur vind je een een pianolak middenconsole, en zijn stuurwiel, pedalen en handrem sportiever aangekleed.

Je moet er van houden, en je kunt er vergif op innemen dat je een hoop comfort inlevert, maar hij zal ongetwijfeld strakker op de weg liggen en het ziet er natuurlijk ook veel stoerder uit.

Motortuning

Wie geen behoefte heeft aan alle visuele opschmuck maar wel de motor van zijn V40 wil kietelen, kan ook alleen gaan voor de e.motion tuning, een externe ECU die samenwerkt met de ECU van Volvo. De tuning beschikbaar voor de alle motoren en is ook leverbaar voor de V40 Cross Country.