In de compacte middenklasse (C-segment) is de Peugeot 308 SW met 130 pk THP turbomotor door de Kampeer en Caravan Kampioen (KCK) verkozen tot winnaar.

In de editie van 2014 was de hatchback-versie van de 308 al overall winnaar, en nu wordt de trekkwaliteiten bevestigd door de stationversie. De overall-titel gaat dit jaar echter naar naar de Golf Sportsvan, die in de MPV-klasse uitkwam en daar de Citroën Picasso versloeg.

De jury was vooral te spreken over de stabiliteit en het comfort van de Franse station. Het interieur is het stilst van alle driecilinders in deze klasse. De 1.2 met drie cilinders in deze 308 lijkt op papier geen caravantrekker, maar de 130pk-versie is in de praktijk behoorlijk krachtig, en kan me niet anders voorstellen dat de juryleden ook onder de indruk waren, net als ik.

Het blijft echter een beetje een vreemde test, aangezien er auto’s in dezelfde klasse uitkomen die qua prijs niet te vergelijken zijn. Zo versloeg de 308 weliswaar de Ford Focus 1.0 Ecoboost in stationuitvoering, maar de vergeleken Seat Leon X-Perience 2.0 TDI DSG kost maar liefst 40.000 euro en is de vergeleken Citroen C4 met dezelfde motor geen stationcar.

Alle winnaars:

Een aantal jaar geleden was het ondenkbaar, maar nu was ruim 25 procent van de testauto’s (5 van de 19) een driecilinder, de rest bestaat uitsluitend uit viercilinders.

Groep A: compacte klasse
Opel Corsa 1.0 5-deurs

Groep B: compacte middenklasse
Peugeot 308 SW 1.2 THP

Groep C: middenklasse
Ford Mondeo 2.0 TDCI automaat

Groep D: MPV’s
Volkswagen Golf Sportsvan1.4 TSI

Groep E: SUV’s
Ford Kuga 1.5 Ecoboost (110 kW)

Bekijk de video hieronder, of download de hele test hier.